Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Animatie, evenementen en gidstechnieken


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Schepers Edmond
  • Hoegaerts Maria
  • Van de Poel Curt
  • Ooms Karel
  • Dupont Alexander

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van. "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van. "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van. "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_02.3eBetreft mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_10.3cHandelt integer.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_AC_12.3aIntegreert alle nodige software om de informatie zowel mondeling als schriftelijk te laten doorstromen naar alle stakeholders.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_01.3aStelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_02.2cCombineert de verschillende toeristische elementen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.2dVerbindt de verschillende actoren met elkaar in een netwerk.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.3aRealiseert een creatief nieuw aanbod in functie van de vraag en de behoefte in verschillende prijscategorieën.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau
TRM_BS_04.3cImplementeert duurzame programma's in de toeristische wereld.Integratieniveau
TRM_BS_04.3eLuistert actief en onderneemt acties om de dienstverlening aan klanten te optimaliseren.Integratieniveau

Inhoud

Aan de hand van de vormingsbrochures van Toerisme Vlaanderen wordt een gidsenbeurt uitgewerkt in een stad in Vlaanderen naar keuze (uitgez. Antwerpen, Brussel, Gent Brugge en Mechelen).
(Briefing, brainstorm, presentatie, project, préproductie,...)
Parallel met de centrale opdracht worden gastcolleges en bedrijfsbezoeken georganiseerd, die telkens een bepaald aspect van animatie, gidsen/reisleiding en events uitdiepen, zoals creativiteit, databank, locaties, opmaak van een presentatie, draaiboek, budget, beroepsfederatie, e.a.
Gebruikelijke documenten en software worden daarbij geïntroduceerd.
Voor Gidstechnieken en reisleiding verwijzen we naar het kwaliteitskader van Toerisme Vlaanderen voor de opleiding en erkenning van gidsen en reisleiders. De voorzitter van de gidsenkring van Mechelen en een ervaren reisleider wijzen op het belang van expertise, voorbereiding, communicatie en valkuilen in de praktijk.
De animerende functie van evenementen, gidsen en reisleiders, wordt procesmatig geanalyseerd.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Er is slechts één examenkans. Het eindcijfer is een samengesteld cijfer op basis van individuele en groepsopdrachten voor 70% (140/200) en van het portfolio voor 30 % (60/200). De wijze van evalueren staat ter beschikking van de studenten op het leerplatform.

Gezien de specificiteit van de werkvormen en het actuele gehalte van de informatie en de opdrachten is een tweede examenkans uitgesloten.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%