Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 1: Receptief toerisme en recreatie


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hoegaerts Maria
  • Schepers Edmond
  • Dupont Alexander
  • Ooms Karel

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel " Recreatie en Vrije Tijd" 1° jaar
Recreatieleer 2° jaar

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
TRM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
TRM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.1bVerzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.Elementair niveau
TRM_AC_02.1cMaakt dudielijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.Elementair niveau
TRM_AC_02.1dOmschrijft de kern van het vraagstuk/case.Elementair niveau
TRM_AC_02.1eFormuleert een persoonlijk standpunt/oplossing.Elementair niveau
TRM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.1aAanvaardt feedback over eigen functioneren.Elementair niveau
TRM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2bVindt de belangrijskte punten uit langere teksten over maatschappelijke en zakelijke onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante, gestructureerde taal.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.1bAanvaardt groepsbeslissingen.Elementair niveau
TRM_AC_06.1cHoudt rekening met de mening van anderen.Elementair niveau
TRM_AC_06.1dVoert toegewezen opdrachten uit.Elementair niveau
TRM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
TRM_AC_07.1aPlant en coördineert taken en acties.Elementair niveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
TRM_AC_09.1aZiet werk liggen en gaat over tot actie.Elementair niveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_10.1bHandelt respectvol.Elementair niveau
TRM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_AC_11.1bHeeft inzicht in de principes van een duurzaam beleid en van duurzame bedrijfsvoering.Elementair niveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Elementair niveau
TRM_BS_01.1aHeeft inzicht in de toeristische sectoren en zijn producten.Elementair niveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Elementair niveau
TRM_BS_02.1aHeeft kennis van de elementen vervoer, vermaak en verblijf, en van de vraag.Elementair niveau
TRM_BS_02.1bHeeft kennis van de culturele eigenheid van een bestemming.Elementair niveau
TRM_BS_02.1cAnalyseert toeristische producten.Elementair niveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04.1aGebruikt de basissoftwarepakketten.Elementair niveau
TRM_BS_04.1cIs bewust van de noodzaak van duurzaam toerisme.Elementair niveau
TRM_BS_04.2bHeeft inzicht in duurzaam toerisme.Doorgroeiniveau

Inhoud

1.Publieksgerichte werking en onthaal in toerisme en recreatie

2.Bedrijfseconomische doorlichting van de recreatie- en accomodatiesector

3.Facilitair Management bij congressen , meetcentives en evenementen

4.Natuur- en cultuurbeleving professioneel ondersteund.

5.De excursie is een verplicht onderdeel van het practicum

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%