Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Toeristische geografie 1


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Brouns Lutgarde
  • Hoegaerts Maria

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs, ongeacht het type en de afstudeerrichting.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.1bVerzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.Elementair niveau
TRM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_04.1aAanvaardt feedback over eigen functioneren.Elementair niveau
TRM_AC_04.2cKent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_08.2aHelpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder.Doorgroeiniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_AC_11.1bHeeft inzicht in de principes van een duurzaam beleid en van duurzame bedrijfsvoering.Elementair niveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Elementair niveau
TRM_AC_12.1aVerzamelt, voert in, slaat op en gebruikt gegevens op, zowel analoog als digitaal, op basis van kennis van de nodige software.Elementair niveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Elementair niveau
TRM_BS_02.1aHeeft kennis van de elementen vervoer, vermaak en verblijf, en van de vraag.Elementair niveau
TRM_BS_02.1cAnalyseert toeristische producten.Elementair niveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04.2bHeeft inzicht in duurzaam toerisme.Doorgroeiniveau

Inhoud

Thema 1:
Overzicht van de toeristische regio’s in de wereld & van de toeristische bestemmingen van Europa
De student krijgt een overzicht van de toeristische regio’s in de wereld en de specifieke toeristische bestemmingen binnen Europa. De student kan de verschillende Europese toeristische bestemmingen lokaliseren op een blinde kaart en de landen van de wereld situeren. (BZL)

Thema 2:
Toeristisch-geografische verkenning van België
De student moet een aantal toeristische Belgische statistieken kunnen verwerken en interpreteren (BZL).
De student leert alle mogelijke indelingen van België, geologisch, geografisch, administratief en uiteraard toeristisch.
De student leert specifiek één toeristische streek in detail uitpluizen aan de hand van al de mogelijke bronnen die voorhanden zijn (rollenspel).

Thema 3:
Wezen en methode van de toeristische aardrijkskunde.Fundamentele begrippen en verbanden worden verduidelijkt in dit thema.

Thema 4:
Cartografie
De student leert hoe een kaart tot stand komt en hoe men een kaart dient te interpreteren.Enkele nieuwe digitale toepassingen voor het toerisme worden voorgesteld. Men moet vlot oefeningen kunnen maken over de uurgordels.(BZL)

Thema 5:
Toerisme versus klimaat
De student leert verschillende weersituaties herkennen en gebruiken voor recreatieve doeleinden. Men moet ook de klimaatsgebieden kunnen beschrijven en verklaren waarom en wannneer ze aantrekkelijk zijn voor de toerist.Klimaatsveranderingen tengevolge van de opwarming van de aarde worden naar impact voor het toerisme gemeten voor diverse regio's.

Thema 6:
Toeristische valorisatie van enkele Europese landschappen
We laten de student kennismaken met de Midden-Europese massieven en hun toeristische mogelijkheden. We bespreken enkele Europese karstgebieden en vulkanische gebieden, enkele wijnstreken en de Rijn.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tussentijdse evaluatie:
Elke student moet een toeristische regio in België grondig analyseren aan de hand van een vragenlijst. Via Toledo krijgen zij het Hageland als voorbeeld volledig uitgewerkt. De studenten moeten in beurtrol hun streek promoten voor de klas. De student is vertegenwoordiger van de regio, werkt voor de toeristische dienst, de medestudenten zijn mogelijke toeristen. Dit rollenspel wordt eerst door de lector voorgespeeld, aan de hand van het voorbeeld Hageland. De medestudenten stellen beurtelings vragen over de regio en de student in kwestie moet zo goed mogelijk antwoorden, hiermee verdienen ze de helft van de punten van het rollenspel. Voor het eigenlijke rollenspel is er een tussentijdse evaluatie per student. De studenten moeten dan hun voorbereidingen en opzoekwerk voorleggen en eventueel raad vragen. Hier verdienen ze de andere helft van de punten.
Voor de derde examenzittijd, de tweede examenkans, worden de competenties van het rollenspel getest met schriftelijke vragen:
1. een vraag die test of men de werkwijze om een regio te analyseren beheerst.
2. een inhoudelijke vraag over het voorbeeld Hageland.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen85%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie15%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen85%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie15%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%