Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Toeristische geografie 1
Docenten
- Brouns Lutgarde
- Hoegaerts Maria
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs, ongeacht het type en de afstudeerrichting.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_01.2b | Controleert het eigen werk. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_01.2c | Verhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_02.1b | Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken. | Elementair niveau |
TRM_AC_02.2b | Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_02.2c | Stelt relevante vragen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_02.3a | Verzamelt relevante informatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_02.3b | Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_04.1a | Aanvaardt feedback over eigen functioneren. | Elementair niveau |
TRM_AC_04.2c | Kent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_04.3d | Stuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten. | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_08.2a | Helpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_10.1c | Respecteert gemaakte afspraken. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_AC_11.1b | Heeft inzicht in de principes van een duurzaam beleid en van duurzame bedrijfsvoering. | Elementair niveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Elementair niveau |
TRM_AC_12.1a | Verzamelt, voert in, slaat op en gebruikt gegevens op, zowel analoog als digitaal, op basis van kennis van de nodige software. | Elementair niveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Elementair niveau |
TRM_BS_02.1a | Heeft kennis van de elementen vervoer, vermaak en verblijf, en van de vraag. | Elementair niveau |
TRM_BS_02.1c | Analyseert toeristische producten. | Elementair niveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04.2b | Heeft inzicht in duurzaam toerisme. | Doorgroeiniveau |
Inhoud
Thema 1:
Overzicht van de toeristische regio’s in de wereld & van de toeristische bestemmingen van Europa
De student krijgt een overzicht van de toeristische regio’s in de wereld en de specifieke toeristische bestemmingen binnen Europa. De student kan de verschillende Europese toeristische bestemmingen lokaliseren op een blinde kaart en de landen van de wereld situeren. (BZL)
Thema 2:
Toeristisch-geografische verkenning van België
De student moet een aantal toeristische Belgische statistieken kunnen verwerken en interpreteren (BZL).
De student leert alle mogelijke indelingen van België, geologisch, geografisch, administratief en uiteraard toeristisch.
De student leert specifiek één toeristische streek in detail uitpluizen aan de hand van al de mogelijke bronnen die voorhanden zijn (rollenspel).
Thema 3:
Wezen en methode van de toeristische aardrijkskunde.Fundamentele begrippen en verbanden worden verduidelijkt in dit thema.
Thema 4:
Cartografie
De student leert hoe een kaart tot stand komt en hoe men een kaart dient te interpreteren.Enkele nieuwe digitale toepassingen voor het toerisme worden voorgesteld. Men moet vlot oefeningen kunnen maken over de uurgordels.(BZL)
Thema 5:
Toerisme versus klimaat
De student leert verschillende weersituaties herkennen en gebruiken voor recreatieve doeleinden. Men moet ook de klimaatsgebieden kunnen beschrijven en verklaren waarom en wannneer ze aantrekkelijk zijn voor de toerist.Klimaatsveranderingen tengevolge van de opwarming van de aarde worden naar impact voor het toerisme gemeten voor diverse regio's.
Thema 6:
Toeristische valorisatie van enkele Europese landschappen
We laten de student kennismaken met de Midden-Europese massieven en hun toeristische mogelijkheden. We bespreken enkele Europese karstgebieden en vulkanische gebieden, enkele wijnstreken en de Rijn.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tussentijdse evaluatie:
Elke student moet een toeristische regio in België grondig analyseren aan de hand van een vragenlijst. Via Toledo krijgen zij het Hageland als voorbeeld volledig uitgewerkt. De studenten moeten in beurtrol hun streek promoten voor de klas. De student is vertegenwoordiger van de regio, werkt voor de toeristische dienst, de medestudenten zijn mogelijke toeristen. Dit rollenspel wordt eerst door de lector voorgespeeld, aan de hand van het voorbeeld Hageland. De medestudenten stellen beurtelings vragen over de regio en de student in kwestie moet zo goed mogelijk antwoorden, hiermee verdienen ze de helft van de punten van het rollenspel. Voor het eigenlijke rollenspel is er een tussentijdse evaluatie per student. De studenten moeten dan hun voorbereidingen en opzoekwerk voorleggen en eventueel raad vragen. Hier verdienen ze de andere helft van de punten.
Voor de derde examenzittijd, de tweede examenkans, worden de competenties van het rollenspel getest met schriftelijke vragen:
1. een vraag die test of men de werkwijze om een regio te analyseren beheerst.
2. een inhoudelijke vraag over het voorbeeld Hageland.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 85% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 15% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 85% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 15% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |