Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Communicatie in het Nederlands


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verbruggen Jan
  • Declercq Marc

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Groepswerk
  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen 3de graad ASO/TSO/KSO voor de rubrieken "luisteren", "spreken - gesprekken voeren", "lezen" en "schrijven". Niet voor de rubrieken "literatuur" en "taalbeschouwing".

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
TRM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.1aVoert routinematige interne en externe telefoongesprekken.Elementair niveau
TRM_AC_05.1.2bNeemt (bij werkoverleg/vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2aBegrijpt de informatie van standaardbrieven/e-mails en memo's met zakelijke inhoud.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2bVindt de belangrijskte punten uit langere teksten over maatschappelijke en zakelijke onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante, gestructureerde taal.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2cStelt met behulp van een woordenboek brieven en e-mails op rond de meest voorkomende zaken in de dagelijkse beroepspraktijk, in formele en informele taal.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2dStelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2.2eMaakt zich de morfologie en grammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, verder eigen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau

Inhoud

1.Spelling, zinsbouw en stijl: problemen remediëren d.m.v. zelfstudiepakket, oefeningen en feedback op door de student opgemaakte (zakelijke) teksten
2.woordenschat: d.m.v. opdrachten breiden de studenten hun woordenschat uit
3.tekstopmaak: aanreiken van technieken rond het redigeren van teksten waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig en in teamverband verzamelt
4.presentatietechnieken: voorbereiden en houden van een presentatie in teamverband
5.vergadertechnieken: voorbereiden en houden van een vergadering
6.leesopdracht

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel onder examencontract opnemen, geldt volgende evaluatiemethode:
Eerste examenkans: 100% schriftelijk examen

Tweede examenkans: derde examenperiode - 100% schriftelijk examen

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40%