Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen
Specifieke verpleegtechnische vaardigheden
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
basiscompetenties van verpleegkunde
Eindcompetentie
De eindcompetenties van bachelor in de verpleegkunde op expertniveau
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Inhoud
4. Specifieke vepleegtechnische vaardigheden: 5 STP
4.1. Verpleegkundige zorg en begeleiding voor het (zieke) kind
en IMCI (Integrated Management of Child Illness) 3STP
Algemene Inleiding:
1. Inleiding
2. Parameters bij kinderen in evolutie van de leeftijd:
3. Hoe symptomen herkennen en interpreteren:
4. IMCI: hanteren van de bestaande chartlets management process:
5. Gezondheidsopvoeding:
De zorg voor het zieke kind:
1. Geïntegreerde aanpak en organisatie van de zorg bij het zieke kind vanuit Management charts WHO
2. Follow Up
3. Immunisatie
4. Medicatietoediening bij kinderen (bron AZG)
5. Ziektebeelden:
a. Respiratoire problematiek
b. Gastro-intestinale problematiek met diarree en deshydratatie
c. Ondervoeding en vitamine deficiënties
d. Malaria
e. Oorinfecties en complicaties
f. Besmettelijke aandoeningen: mazelen, difterie, kinkhoest, polio, tetanos
g. Meningitis
De zorg voor het kind in de neonatale periode
1. Het geboorteproces
2. Onderzoek en observatie van de pasgeborene:
3. Probleemsituatie bij de moeder:
a. Kind van moeder met HIV
b. Kind van moeder met malaria
c. Kind van moeder met infecties:
d. Kind van ondervoede moeder
e. Kind van diabetes moeder
4. Probleemsituaties bij de baby:
a. Hyperbilirubinaemie
b. De 4 hypo’s
c. Problemen thv de navelstomp
d. Conjuntivitis
e. Sepsis
f. MAS
g. NEC
5. Voedingsondersteuning: begeleiding en informatie over:
a. Borstvoeding
b. Cupfeeding
c. Problemen
6. De prematuur geboren baby
Het gehandicapte kind (vanuit Handicap International: A Guide for identifying disabilities)
1. Mogelijke oorzaken van handicap
2. Oorzaken ten gevolge van
a. Armoede
b. Gebrekkige gezondheidszorg
c. Andere
3. Vroegtijdig herkennen van handicap
4. Risico baby’s
5. Gedragssymptomen en signalen
6. Integratie in de maatschappij
4.2. Verloskunde: 2STP
1. Factoren van de arbeid
2. Fysiologie van de normale arbeid
3. Het verloskundig onderzoek
4. De amniotomie
5. Rupturen en episiotomie
6. Methodiek van het fysiologisch baringsproces, verloskundige handgrepen
7. De geboorte van de placenta
8. Placentacontrole en placenta-onderzoek
9. Het normale post-partum
10. Baringen met verhoogd risico
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Verloskunde
Handboeken
- De normale baring en kraambed
Evaluatie
schriftelijk examen en het uitwerken van een casus
Verloskunde |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Verpleegkundige zorg en begeleiding van het (zieke) kind en IMCI |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |