Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen

Specifieke verpleegtechnische vaardigheden


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Duces Chantal

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

basiscompetenties van verpleegkunde

Eindcompetentie

De eindcompetenties van bachelor in de verpleegkunde op expertniveau

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

4. Specifieke vepleegtechnische vaardigheden: 5 STP

4.1. Verpleegkundige zorg en begeleiding voor het (zieke) kind
en IMCI (Integrated Management of Child Illness) 3STP
Algemene Inleiding:
1. Inleiding
2. Parameters bij kinderen in evolutie van de leeftijd:
3. Hoe symptomen herkennen en interpreteren:
4. IMCI: hanteren van de bestaande chartlets management process:
5. Gezondheidsopvoeding:
De zorg voor het zieke kind:
1. Geïntegreerde aanpak en organisatie van de zorg bij het zieke kind vanuit Management charts WHO
2. Follow Up
3. Immunisatie
4. Medicatietoediening bij kinderen (bron AZG)
5. Ziektebeelden:
a. Respiratoire problematiek
b. Gastro-intestinale problematiek met diarree en deshydratatie
c. Ondervoeding en vitamine deficiënties
d. Malaria
e. Oorinfecties en complicaties
f. Besmettelijke aandoeningen: mazelen, difterie, kinkhoest, polio, tetanos
g. Meningitis
De zorg voor het kind in de neonatale periode
1. Het geboorteproces
2. Onderzoek en observatie van de pasgeborene:
3. Probleemsituatie bij de moeder:
a. Kind van moeder met HIV
b. Kind van moeder met malaria
c. Kind van moeder met infecties:
d. Kind van ondervoede moeder
e. Kind van diabetes moeder

4. Probleemsituaties bij de baby:
a. Hyperbilirubinaemie
b. De 4 hypo’s
c. Problemen thv de navelstomp
d. Conjuntivitis
e. Sepsis
f. MAS
g. NEC
5. Voedingsondersteuning: begeleiding en informatie over:
a. Borstvoeding
b. Cupfeeding
c. Problemen
6. De prematuur geboren baby

Het gehandicapte kind (vanuit Handicap International: A Guide for identifying disabilities)
1. Mogelijke oorzaken van handicap
2. Oorzaken ten gevolge van
a. Armoede
b. Gebrekkige gezondheidszorg
c. Andere
3. Vroegtijdig herkennen van handicap
4. Risico baby’s
5. Gedragssymptomen en signalen
6. Integratie in de maatschappij

4.2. Verloskunde: 2STP
1. Factoren van de arbeid
2. Fysiologie van de normale arbeid
3. Het verloskundig onderzoek
4. De amniotomie
5. Rupturen en episiotomie
6. Methodiek van het fysiologisch baringsproces, verloskundige handgrepen
7. De geboorte van de placenta
8. Placentacontrole en placenta-onderzoek
9. Het normale post-partum
10. Baringen met verhoogd risico

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Verloskunde

Handboeken

  • De normale baring en kraambed

Evaluatie

schriftelijk examen en het uitwerken van een casus

Verloskunde
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Verpleegkundige zorg en begeleiding van het (zieke) kind en IMCI
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%