Hoofdpagina | Postgraduaat in de multimedia

Vector design 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Heerinckx David
  • Rutten Kathleen

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Diploma hoger onderwijs

Eindcompetentie

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
Voor de rol van informatiebeheerder is dit:
1.5. De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een procedureel of objectgeoriënteerd script; de student leert dit aan met actionscripting in Flash.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext

2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.

2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.

5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker zijn dit:
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details; de student heeft aandacht voor de structuur, syntax en kenmerken van beeld en beweging.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor; de student doet dit op basis van oefeningen en taken.

BEROEPSROL: CREATOR

6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
6.D De jonge professional structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
6.E De jonge professional vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface.


6.1. De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
6.2. De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe.
6.3. De jonge professional past de vormtaal van bewegend beeld toe.
6.4. De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
6.5. De jonge professional bedenkt en realiseert een visuele structuur vanuit het medium, in samenspraak met andere betrokken partijen en richt de visuele structuur op een welomlijnde doelgroep.
6.6. De jonge professional vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving.
6.7. De jonge professional past technische formaten van audiovisuele materialen correct toe.

Inhoud

Illustrator 1:

- Verkenning van Illustrator
- Bestanden creëren, open, bewaren
- Selecties
- Pentool
- Illustraties maken op ingevoerde templates
- Illustraties aanpassen
- Hulplijnen / grid
- Pathfinder
- Lagen
- Tekst
- Foto's & tekeningen vectoriseren
- Basis live trace en live paint
Trainingsprogramma:
- Inoefenmateriaal

Flash 1:
Aan de hand van lespakketten worden de verschillende aspecten van Flash-animaties en -websites aangeleerd en toegepast.

DEEL 1: FLASH
- Inleiding Flash - Tekenen
- Symbolen in Flash
- Animaties
- Masking en timeline effects in Flash
- Importeren - Publishing

DEEL 2: Action scripting: basis
- begrippen actions, events en event handlers
- het gebruik van variabelen, typen, operatoren, expressies
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch)
- functies: ingebouwde en zelf gemaakte
- kernklassen (Array, Math,...)
- klassen (Mouse, ...)

Studenten maken verschillende opdrachten en lichten die toe.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Illustrator
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%
Flash 1
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%