Hoofdpagina | Postgraduaat in interculturele communicatie en diversiteitsmanagement.

Diversiteit in team


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Graef Gunilla
  • Matheusen Fanny

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Studiereis/excursie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- Houder zijn van bachelordiploma of gelijkwaardig door ervaring en werkzaam zijn ‘in de praktijk’
- De doelgroep van deze opleiding bestaat uit leidinggevenden en stafmedewerkers die als hun opdracht kregen mee vorm te geven aan de diversiteitswerking binnen hun organisatie.
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft.
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren.

Eindcompetentie

De deelnemer
• kan de eigen visie en aanpak in het managen van diversiteit in een bredere context plaatsen en verder ontwikkelen
• is vertrouwd met de belangrijkste praktische stappen en bijbehorende instrumenten om op een integrale manier het proces van interculturalisatie in een organisatie te initiëren en te coachen
• weet de trainingsinhouden te integreren in de eigen professionele context en realiseert de transfer van kennis, vaardigheden en attitudes
• beschikt over een duidelijk beeld van zijn/haar professionele kwaliteiten op het gebied van het managen van diversiteit
• kan gangbare concepten toepassen op uw eigen werksituatie in de vorm van een werkplan
• (h)erkent de meerwaarde van diversiteit in concrete situaties
• beschikt over inzicht in de (inter)persoonlijke, situationele en culturele factoren die interculturele communicatie mee bepalen.

Inhoud

Bedrijven, social profit organisaties, scholen, ziekenhuizen en allerlei publieke overheden opereren vandaag in een complexe, pluralistische omgeving. De groeiende diversiteit in de samenleving daagt organisaties uit om tot een vernieuwend en dynamisch beleid. We ervaren verschillen in sekse, leeftijd, zingeving, seksuele geaardheid, cultureel-ethnische achtergrond, enzovoorts. Medewerkers, klanten en beleidsmakers worden uitgedaagd om met anders-zijn om te gaan en te het erkennen.
Uit deze ontwikkelingen ontstaat een boeiende evenwichtsoefening tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid. Kunnen we diversifiëren zonder te discrimineren, positief en negatief? Kunnen we stroomlijnen zonder te nivelleren? Wat zijn gelijke kansen nu echt? En hoe geef je die een plaats binnen een concreet team?
In dit postgraduaat trachten we al te boude veralgemeningen en vereenvoudigde communicatiemodellen achter ons te laten en te vertrekken vanuit de concrete realiteit van onze steeds veranderende multiculturele samenleving.

Het postgraduaat is opgebouwd rond 5 modules en 1 intervisietraject.
1) interculturele communicatie: gespreksvoering, feedback geven, motiveren, onderhandelen, conflicthantering, doelgroepencommunicatie.
2) teamwerk en diversiteit: culturele referentiekaders en impact op groepsdynamiek, leiderschapscapaciteiten, samenwerken in team.
3) diversiteitsbeleid: migratie, inburgering, diversiteitsplannen, diversiteit en tewerkstelling, diversiteit in onderwijs, in de media.
4) handvaten voor intercultureel leren: leren hoe vormingen voor medewerkers op te zetten.
5) diversiteit en organisatieverandering: draagvlakverbreding, omgaan met weerstand, interne en externe communicatie, organisatiecultuur, processen van change management.
6) intervisie: reflectie, dialoog, coaching, begeleiding paperopdracht.

Omgang met collega’s, klanten, managers, ouders, leerlingen uit andere culturen kan boeiend zijn, maar daarom niet altijd evident. Inzicht krijgen in verschillen en de meerwaarde hiervan positief weten te hanteren en communiceren, is zonder meer een vereiste om de samenwerking optimaal te laten verlopen. In het postgraduaat ‘Interculturele Communicatie en Diversiteitmanagement’ wordt interculturele communicatie in verband gebracht met interculturele organisatie ontwikkeling. De meest gangbare modellen worden geconcretiseerd met praktijkervaringen. Je krijgt verschillende, bruikbare instrumenten aangereikt voor het managen van diversiteit, het creëren van een draagvlak en het omgaan met weerstand, racisme en vooroordelen. Deze opleiding is praktijkgericht, en brengt de nodige inzichten, vaardigheden en praktische handvaten om effectief om te gaan met diversiteit in je huidige of toekomstige werksituatie. Het is belangrijk dat je als cursist je eigen ervaringen als casus materiaal en als toetssteen kunt inzetten. Dat betekent dus dat je van je organisatie een stukje ruimte en mandaat kreeg rond dit thema.

MODULE II: TEAMWERK EN DIVERSITEIT
Culturele referentiekaders en impact op groepsdynamiek, leiderschapscapaciteiten, samenwerken in team


SAMENWERKEN IN EEN INTERCULTUREEL TEAM

Welke competenties vereist een effectieve omgang met verschil? Het verwerven van flexibele teamwerkvaardigheden is een sleutel voor een aangename, creatieve en tegelijk productieve werkomgeving. Dit houdt onder meer in het aanscherpen van communicatiestijlen, leiderschapcapaciteiten, én een oog voor de betekenis van culturele diversiteit in de dynamiek van een groep. Intercultureel teamwerk vraagt om een persoonlijk en een sociaal groeiproces, gericht op het verkennen van eigen referentiekaders, grenzen, verantwoordelijkheden en rollen. Samenwerking in een intercultureel team veronderstelt verder boeiende evenwichtsoefeningen tussen ‘gelijkheid’ en ‘gelijkwaardigheid’. Kunnen we diversifiëren zonder te discrimineren (positief en negatief)? Kunnen we ‘stroomlijnen’ zonder te nivelleren?


HRM VANUIT EEN DIVERSITEITSBRIL
Welke plaats krijgen ‘andere’ werknemers in het HRM-beleid van de organisatie? En hoe kan het HRM-beleid met de door haar ontwikkelde instrumenten en benaderingen bijdragen tot een praktijk waarin culturele diversiteit niet alleen gedijt maar ook als meerwaarde wordt bekeken? We bespreken de verschillende perspectieven op diversiteit aan de hand van casusmateriaal aangebracht door de deelnemers.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Examenkans: Eén kans, geen herkansing(en)
Examenperiode: juni
Evaluatievorm: paper

VERWERKINGSOPDRACHT

Grondige analyse van een diversiteitvraagstuk / een diversiteituitdaging binnen je leef- of werkomgeving

We geven de deelnemers grote vrijheid in de specifieke keuze van hun onderwerp, maar vragen wel om de opdracht uit te werken met behulp van minstens 2 van de kaders en modellen die in de lessen werden aangereikt.

We zullen hierbij beoordelen op de volledigheid van de inzet van de gekozen kaders, maar vooral ook op de eigen kritische omgang met het kader.
Bij elke paper verwachten we ook een duidelijke conclusie en willen we ook iets vernemen over je persoonlijk proces.

De beoordelingscriteria zijn de volgende: analyse (12 studiepunten); eigen actieplan (7 studiepunten), beschrijving van het persoonlijk proces (6 studiepunten)