Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Duits 4
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
DUITS 1, 2 & 3
Eindcompetentie
De student
1.4, 1.5, 1.6, 3.6.
verzamelt de voor zijn (research)opdrachten vereiste gegevens efficiënt uit relevante Duitstalige bronnen, die hem/haar deels worden aangereikt
1.8
duidt en kadert actuele (nieuws)feiten, met bijzondere aandacht voor de historische, politieke, sociale, en culturele context
1.11
registrert gericht informatie in tekst, beeld en geluid
2.2, 5.14
vertaalt en /of verwerkt zelfstandig het researchmateriaal in Nederlandstalige reportages
2.2, 5.10
De student geeft een Duitstalige en/of Nederlandstalige toelichting bij een Duitstalig artikel/nieuwsitem, en demonstreert zijn inbreng in teamverband
2.6
presenteert mondeling - in het Duits - zijn/haar bevindingen, kan zijn/haar appreciatie geven en zijn/haar opinie verdedigen
2.10
De student creëert contact en luistert
5.3
De student evalueert kritisch zijn eigen functioneren, en stuurt het - indien nodig bij.
Hij verwerft verder specifieke woordenschat en inzicht in taalstructuren om bovenstaande competenties te bereiken.
Inhoud
RESEARCH
REDAKTIONS- & ÜBERSETZUNGSÜBUNGEN
REPORTAGE
HÖRVERSTEHENSÜBUNGEN
o.a. via www.deredactie.be, WELT, STERN, ARD, ZDF
SPRECHSITUATIONEN - MÜNDLICHE ÜBUNGEN
- twijfel of zekerheid uitdrukken
- ontgoocheling en ergernis uitdrukken
- waarschuwen
- verbazing uitdrukken
- spijt uitdrukken
Research, bezoek en interviews in de Euregio Maas-Rijn
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | |