Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Intercultural communication
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindcompetenties Engels 2
Eindcompetentie
1C
De student
- bouwt een breed referentiekader op
- verwerft kennis en inzicht in de breed maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. De Klemtoon ligt hierbij op cultuur, politiek en economie. De context betreft naast de Vlaamse en de Belgische ook de internationale actualiteit)
1.1
- schat vanuit de kennis van de actualiteit en maatschappij de nieuwswaarde van een onderwerp in en kadert nieuwsfeiten,
1.4, 1.5
- verzamelt efficiënt informatie via persbureaus, het internet, naslagwerken of uit eigen waarneming, o.a. uit interviews,
1.6
- beoordeelt zijn/haar bronnen op kwaliteit,
1.8
- kadert en duidt nieuwsfeiten en actuele ontwikkelingen
1.11
- voert zelfstandig onderzoek uit met betrekking tot nieuwsitems,
5.9
- bepaalt de relevantie van de informatie voor de doelgroep,
2.6, 2.10
- presenteert informatie/kennis gestructureerd & helder,
- verstrekt op een overtuigende wijze culturele informatie aan de vooropgestelde doelgroep.
2.10
- creëert contact en luistert,
5.3
- reflecteert over eigen culturele participatie in functie van persoonlijke verruiming,
- evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt het indien nodig bij
3.1
- leeft hierbij afspraken en deadlines na
Inhoud
Studenten leren om cultureel bepaalde barrières in de communicatie (op voorhand) te herkennen; ze toetsen de impact ervan af op de communicatie en op de werking in een professionele setting.
De studenten leren vaardigheden aan waarmee ze deze "valkuilen" in de interculturele communicatie, in gelijk welke professionele en niet-professionele omgeving, kunnen voorkomen en ze leren hoe ze impasses, veroorzaakt door interculturele misverstanden, kunnen oplossen.
De studenten maken kennis met verschillende aan cultuur gerelateerde onderhandelingstechnieken en organisatiestructuren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | De studenten moeten in de loop van het eerste semester verschillende opdrachten maken en presenteren in het Engels. Dit zijn toepassingen, analyses en oefeningen met betrekking tot interculturele communicatie. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | Tijdens de tweede examenkans, in augustus, kunnen ze een portfolio maken die ze op 20 augustus moeten afleveren. |