Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Frans 3


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Tacq Annick

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    INTERNATIONALE TALEN 2

    Eindcompetentie

    de student
    1C
    - vormt een breed referentiekader en staat open voor informatie over de
    wereld.
    1.1
    - is op de hoogte van de voornaamste nieuwsfeiten en actuele ontwikkelingen
    en gebruikt deze kennis in conversaties,
    1A: 1.4, 1.5,1.6
    - verzamelt gericht informatie via persbureaus, het internet, naslagwerken,
    vertalende woordenboeken of uit eigen waarneming,
    - verwerkt deze informatie tot in beroepscontext bruikbare informatie,
    -verzamelt de voor zijn (research)opdrachten vereiste gegevens efficiënt uit relevante anderstalige bronnen, die hem/haar deels worden aangereikt
    1.8
    De student duidt en kadert (nieuws)feiten, met bijzondere aandacht voor de historische, politieke, sociale, en culturele context
    1.9
    - onderscheidt daarbij hoofd- en bijzaak en beoordeelt de kwaliteit van de
    bron,
    1.11
    - registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid,

    2D
    - brengt zijn (journalistieke) boodschap over in het Nederlands en in het Frans
    2C, 2.2
    - communiceert doelgericht mondeling en schriftelijk, met aandacht voor
    redactie en visualisering
    2.6
    - presenteert zijn ideeën en informatie bij collega’s en opdrachtgevers.
    - stelt zichzelf voor en voert een eenvoudige conversatie over een alledaags onderwerp.
    2.10
    - creëert contact en luistert

    3.1
    - leeft hierbij afspraken en deadlines na,
    3.6
    - voert zelfstandig onderzoek uit m.b.t. een nieuwsitem

    5.3
    - evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt dit indien nodig bij,
    - verwerft verder (basis)woordenschat en inzicht in taalstructuren om alle vereiste
    competenties te bereiken.
    5.10
    - heeft in een team een constructieve inbreng met respect voor de inbreng
    van anderen



    Inhoud

    FRANS
    * Grammatica: theorie, oefeningen & zelfstudie
    L’accord, L’emploi des temps du passé, La forme en –ant, Le discours direct/ indirect, La condition, L’emploi du subjonctif, les prépositions

    * Comme convenu!: theorie + evt. aanvullingen van docent + opdrachten
    selectie uit:
    - Module 1: Communiquer de façon efficace et courtoise - Je vous en prie!
    - Module 2: Exprimer son appréciation - Films, livres, CD et sites web
    - Module 3: Première partie: Faits divers et actualité
    - Module 4: Mener une réunion de travail - Rendez-vous et réunions
    - Module 5 : Prendre la parole en public - Foires, salons, congrès et séminaires
    - Module 6: Les nouvelles technologies - Présenter un produit et ses
    utilisations
    - Module 7: Parler chiffres - Quantités et calculs
    - Module 8: Présenter des graphiques - Evolutions et positions
    - Module 9: Présenter les résultats d'une étude - Interviews, sondages et enquêtes
    Zelfstudie: Vocabulaire de base sur la presse + Petit lexique des médias + Voc 2000 (Hfst 25 : les arts, les médias)

    * Toepassingen:
    - Analyse & bespreking van Franstalige media (vooral in België),
    - verwerking artikels uit Franstalige pers,
    - maken van persoverzicht a.d.h.v. Franstalige bronnen,
    - verwerking van authentieke beeld- en klankopnames,
    - groepswerk: creëren van mini-magazine met interviews, artikels, authentiek beeldmateriaal (bv. van een Waalse stad) en/of TV-reportage met Franstalige interviews/gasten,
    - groepswerk : analyse van het medialandschap in Franstalig België,
    - mogelijkheid tot deelname aan Trialoogproject met Hogeschool Doornik (samen met de Doornikse studenten een televisieprogramma maken rond sociale, culturele, economische en politike thema's, met Vlaamse en Waalse gasten).

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Comme Convenu ! Cours de communication française

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie70%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%