Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Bouwkundig tekenen 3
Docenten
- Raspoet Karen
- van der Reijden Nienke
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Competenties Bouwkundig tekenen 2:
- Basiskennis digitaal bouwkundig tekenen
- Studenten kunnen in VectorWorks een eenvoudig 2D plan met snedes en aanzichten tekenen
Eindcompetentie
Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
- De student maakt een gedetailleerde 2D- en 3D-voorstelling van een project
- De student drukt tekeningen af met een verzorgde lay-out, gebruik makend van zichtvensters en presentatielagen
- De student presenteert een project in 3D met materialen en texturen.
De tekenvaardigheden die de student tijdens de les Bouwkundig Tekenen 3 aanleert, zijn direct toepasbaar binnen de ontwerpopdrachten van het vak Meubelontwerp en Interieurvormgeving.
Inhoud
Toepassen van het 3D menu:
- Vanuit een 2D vlak een 3D object maken met het extrusiegereedschap.
- Het extrusiegereedschap toepassen:
gewone extrusie, meervoudige extrusie, conische extrusie, extrusie langs pad
- Getekende 3D objecten bewerken:
volumes samenvoegen, volumes uitsnijden, volumes vervormen, volumes combineren, volumes afronden
- 3D objecten maken door middel van een wenteling
- 3D volumes tekenen in verschillende zichten: voor-zij-bovenaanzicht
Toepassen van het visualisatie menu:
- Camera instellen in het juiste perspectief, instellingen toekennen aan de camera(kijkhoek, resolutie…)
- Lichtbron instellen: zon, spot, gloeilamp
Toepassen van Renderworks:
- Een 3D-model presenteren met materialen en texturen
- Texturen toekennen aan volumes, zelf texturen aanmaken
Plottekening samenstellen:
- Plottekening opbouwen gebruikmakend van presentatielagen en zichtvensters - - Plottekening met verschillende schalen en zichten, 2D en 3D tekeningen op één blad
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |