Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieurvormgeving 2


Studiepunten16Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credit

Docenten

  • Claes Filip
  • Gijsemans Katja
  • Walraevens Johan
  • Vanwyck Gerda
  • De Meester Tom
  • Muermans Veerle
  • Foulon Guy
  • Dergent Alan

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

eindcompetenties Interieurvormgeving 1

Eindcompetentie

Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
Binnen het atelier interieurvormgeving behalen de studenten onderstaande competenties binnen de context ‘beeldend ontwerpen’. De nadruk wordt eerder gelegd op het ontwerpproces, waarbij ook het technisch uitwerken en presenteren gebeurt.

- De student analyseert de bestaande ruimte/context
- De student vertaalt een eigen en vernieuwende zienswijze in een ontwerp
- De student zoekt relevante informatie op en past deze correct toe
- De student hanteert een ontwerpmethodiek
- De student respecteert de technische haalbaarheid
- De student organiseert een geheel van complexe handelingen in relatie tot de gegeven ruimte
- De student versterkt het ontworpen beeld in een constructieve uitwerking
- De student gaat creatief om met (bestaande) structuren, bouwelementen en materialen
- De student respecteert de ergonomische randvoorwaarden
- De student beheerst grafische voorstellingstechnieken
- De student maakt volledige detail- en uitvoeringsplannen op en houdt rekening met de juiste schaal- en tekenconventies
- De student communiceert en presenteert zijn ideeën
- De student werkt zelfstandig

Inhoud

Er worden 4 opdrachten geformuleerd waarin alle deelaspecten van de competenties verweven zitten en die lijden naar de syntheseopdracht waarin alle eindcompetenties vervat zijn.
Ze behandelen de thema’s:

Innovatie – Techniek – Structuur – Conventies

Opdracht 1 : Innovatie

Jaarpercentage: 15% van het jaartotaal
Doelstellingen:
Oplossen van een beperkt creatief proces in al zijn geledingen
Bepalen van relevante innoverende ruimtelijke beleving en beeldwaarde & inschatten van het effect hiervan op de context.
Onderzoeken & toepassen van [ ook niet alledaagse ] materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Hanteren van de interieurschalen 1/20
Communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken

Opdracht 2 : Techniek en Structuur

Jaarpercentage: 30% van het jaartotaal
Doelstellingen:
Oplossen van een creatief proces in al zijn geledingen: zowel op macro-schaal [ algemene inrichting ] als micro-schaal [ detail ]
Gebruik van een doel- en resultaatgerichte ontwerpmethodiek
onderzoeken & toepassen van [ ook niet alledaagse ] materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Opstellen van een gefundeerde organisatie en programma-invulling
Ontwikkelen van een individuele ruimtelijke visie in functie van de invulling
kunnen opzoeken van en omgaan met nieuwe informatie
technische kennis van materialen en technieken leren toepassen
een neerslag kunnen maken die bruikbaar is voor uitvoerders
Toepassen van alle ergonomische vereisten
hanteren van de interieurschalen [ 1/20 & 1/10 ] & detailschalen [ 1/5 & 1/1 ]
communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken.

Opdracht 3 : Conventies

Jaarpercentage: 5 % van het jaartotaal

De opmeting is 3-ledig & omvat:
-Een schetsmatig opmetingsbundel + fotografisch verslag van de ruimte
-De opmeting van de volledige ruimte
-3 detailopmetingen [ waarvan minstens 1 doorheen het buitenschrijnwerk ]
Doelstellingen:
Hanteren van juiste tekenconventies & volledigheid van maatvoering

Opdracht 4 : Synthese

Jaarpercentage: 50 % van het jaartotaal

De ontwerpopdracht situeert zich binnen een bestaand pand dat ingericht wordt tot woning.
Deze woning dient als één functioneel gegeven ontworpen te worden
[ functie, organisatie & vormgeving ] .

Doelstellingen:
synthese van alle voorgaande doelstellingen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie15%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten5%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%