Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Interieurvormgeving 2
16 | Ja |
2 | Enkel met het oog op behalen credit |
Docenten
- Claes Filip
- Gijsemans Katja
- Walraevens Johan
- Vanwyck Gerda
- De Meester Tom
- Muermans Veerle
- Foulon Guy
- Dergent Alan
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties Interieurvormgeving 1
Eindcompetentie
Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
Binnen het atelier interieurvormgeving behalen de studenten onderstaande competenties binnen de context ‘beeldend ontwerpen’. De nadruk wordt eerder gelegd op het ontwerpproces, waarbij ook het technisch uitwerken en presenteren gebeurt.
- De student analyseert de bestaande ruimte/context
- De student vertaalt een eigen en vernieuwende zienswijze in een ontwerp
- De student zoekt relevante informatie op en past deze correct toe
- De student hanteert een ontwerpmethodiek
- De student respecteert de technische haalbaarheid
- De student organiseert een geheel van complexe handelingen in relatie tot de gegeven ruimte
- De student versterkt het ontworpen beeld in een constructieve uitwerking
- De student gaat creatief om met (bestaande) structuren, bouwelementen en materialen
- De student respecteert de ergonomische randvoorwaarden
- De student beheerst grafische voorstellingstechnieken
- De student maakt volledige detail- en uitvoeringsplannen op en houdt rekening met de juiste schaal- en tekenconventies
- De student communiceert en presenteert zijn ideeën
- De student werkt zelfstandig
Inhoud
Er worden 4 opdrachten geformuleerd waarin alle deelaspecten van de competenties verweven zitten en die lijden naar de syntheseopdracht waarin alle eindcompetenties vervat zijn.
Ze behandelen de thema’s:
Innovatie – Techniek – Structuur – Conventies
Opdracht 1 : Innovatie
Jaarpercentage: 15% van het jaartotaal
Doelstellingen:
Oplossen van een beperkt creatief proces in al zijn geledingen
Bepalen van relevante innoverende ruimtelijke beleving en beeldwaarde & inschatten van het effect hiervan op de context.
Onderzoeken & toepassen van [ ook niet alledaagse ] materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Hanteren van de interieurschalen 1/20
Communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken
Opdracht 2 : Techniek en Structuur
Jaarpercentage: 30% van het jaartotaal
Doelstellingen:
Oplossen van een creatief proces in al zijn geledingen: zowel op macro-schaal [ algemene inrichting ] als micro-schaal [ detail ]
Gebruik van een doel- en resultaatgerichte ontwerpmethodiek
onderzoeken & toepassen van [ ook niet alledaagse ] materialen volgens een technisch verantwoorde & bruikbare manier
Opstellen van een gefundeerde organisatie en programma-invulling
Ontwikkelen van een individuele ruimtelijke visie in functie van de invulling
kunnen opzoeken van en omgaan met nieuwe informatie
technische kennis van materialen en technieken leren toepassen
een neerslag kunnen maken die bruikbaar is voor uitvoerders
Toepassen van alle ergonomische vereisten
hanteren van de interieurschalen [ 1/20 & 1/10 ] & detailschalen [ 1/5 & 1/1 ]
communiceren van een ontwerp op een logische, onderbouwde & duidelijke manier, gebruik makend van visuele technieken.
Opdracht 3 : Conventies
Jaarpercentage: 5 % van het jaartotaal
De opmeting is 3-ledig & omvat:
-Een schetsmatig opmetingsbundel + fotografisch verslag van de ruimte
-De opmeting van de volledige ruimte
-3 detailopmetingen [ waarvan minstens 1 doorheen het buitenschrijnwerk ]
Doelstellingen:
Hanteren van juiste tekenconventies & volledigheid van maatvoering
Opdracht 4 : Synthese
Jaarpercentage: 50 % van het jaartotaal
De ontwerpopdracht situeert zich binnen een bestaand pand dat ingericht wordt tot woning.
Deze woning dient als één functioneel gegeven ontworpen te worden
[ functie, organisatie & vormgeving ] .
Doelstellingen:
synthese van alle voorgaande doelstellingen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 15% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 5% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | |