Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieurvormgeving 1


Studiepunten16Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credit

Docenten

  • De Wit Jan
  • Thys van den Audenaerde Jeroen
  • Baré Colette
  • Lathouwers Greetje
  • Ooms Koen
  • Slijper Eveline
  • De Rijck Luc
  • de Waal Annick
  • Delforge Helene
  • Van Gheel Inge
  • Van Vossel Jimmy

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
Na het doorlopen van semester 1 en 2 van het opleidingsonderdeel interieurvormgeving zal de student over volgende eindcompetenties beschikken;
- De student heeft zich verschillende ontwerpvaardigheden eigen gemaakt, m.n. het creatief omgaan met een probleemstelling, het analyseren van de opgegeven randvoorwaarden, het komen tot een concept, het vormelijk, functioneel, summier technisch en ergonomisch uitwerken van een idee. Dit doet hij /zij aan de hand van een aantal opeenvolgende opdrachten, die elk een specifieke doelstelling hebben (zie verder).
- De student is in staat om een logisch denk- en ontwerpproces op te bouwen en dit ook als dusdanig te communiceren aan de hand van verschillende voorstellingstechnieken (schetsboek, procespresentatiepaneel, plannen, doorsnedes,...)
- De student geeft blijk van een innovatief denkproces, dat er op gericht is vernieuwende oplossingen aan te bieden voor opgegeven probleemstellingen.

Inhoud


In semester 1 en 2 worden gedurende de verschillende opdrachten verschillende ontwerpinsteken belicht. De uiteindelijke eindopdracht in het tweede semester is een synthese van alle eerder aangereikte ontwerpitems.

- Opdracht 1: Brainstorm
In deze eerste opdracht worden een aantal methodieken aangereikt om creatief om te gaan met een probleemstelling (loskomen van gekende oplossingen, kritisch ingesteld zijn t..o.v. evidenties) om zo de angst voor ‘het witte blad’ te overwinnen.

- Opdracht 2: Abstractie/Analyse
In de loop van deze opdracht leert de student door abstractie en analyse van de verschillende aspecten van de opdracht tot een functioneel, vormelijk en ruimtelijk idee te komen.

- Opdracht 3: Context
In opdracht 3 leert de student bewust kijken naar zijn ruimtelijke omgeving om zo vormelijke en ruimtelijke potenties te ontdekken in een opgegeven en gekende context.

- Opdracht 4: Organisatie
Opdracht 4 heeft tot doel het leren omgaan met strikte programma-eisen en deze te vertalen naar een vormelijk interessant geheel met ruime aandacht voor ergonomie en functies.

- Opdracht 5: Synthese-opdracht
In deze eindopdracht, waarin een beperkt woonprogramma moet gerealiseerd worden in een gelijkvloerse woning, worden alle voorafgaande ontwerpinsteken samengebracht. De student leert een concept uit te werken op basis van brainstorm en analyse van probleemstelling, context en programma. Het ontwerp dient op een relevante, samenhangende en visueel boeiende wijze gepresenteerd te worden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie35%