Hoofdpagina | Internationaal programma
Enterprise Resource Planning
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De student dient inzicht te hebben in financiële bedrijfsprocessen zoals het aankoop-/verkoopproces en boekhouden.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
COMMUNICATOR
2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen.
ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing. Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
4.C. Als dienstenleverancier aan interne en externe klanten handelt de jonge professional klantgericht en bewaakt hij de klantgerichtheid.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
Part 0: introduction into some ERP basics: evolution of ERP (history and trends), ERP in relation to other topics (SCM, CRM, ...), ...
Part 1: ERP-application
topics (niet-limited):
* masterdata
* document handling, purchase & sales process
* stock/warehouse management, production and MRP (material requirements planning)
* cross-functionalities: price lists, serial & batch items
Via exercises in an ERP application students learn about logistic business processes and how these business processes are related to other business processes.
Deel 2: ERP-angles
* a functional view on ERP: cfr. functionalities (part 1)
* a business view on ERP: ERP-projectmanagement, process modeling, sector differences, ...
* a technical view on ERP: ERP & information technology (DBMS etc.)
Students learn about the ERP job opportunities, plus techniques and competenties that are required.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | |