Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Website automatisatie


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hens Joris

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Webtechnologie 1, Programmeren 1 en Databanken 1

Eindcompetentie

INFORMATIEBEHEERDER
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.5. De student vertaalt technische specificaties naar een procedureel of objectgeoriënteerd script.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.

COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.

ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
3.1. De jonge professional gebruikt technieken van projectmanagement binnen een project.
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
3.4. De jonge professional leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.

KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.9. Wanneer de student in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.

CREATOR
6.E. De jonge professional vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface.
6.4. De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
6.6. De jonge professional vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving.

Inhoud

De student krijgt:
- een inleiding tot het maken van dynamische webpagina's
- een overzicht van server-side-scripting aan de hand van voorbeelden
- een overzicht van de bestaande scripting-componenten en hoe men deze kan toepassen
- een inleiding tot de koppeling tussen een website en een databank
- een inleiding tot objectgeörienteerd programmeren met PHP
- een inleiding tot AJAX en het gebruik hiervan binnen een PHP-project

Concrete lestopics (niet uitputtend):

- introductie tot PHP
- client/server model
- werken met formulieren (GET vs POST)
- status van een applicatie: sessies en cookies
- functies
- PHP en MySQL
- objectgeörienteerd programmeren met PHP
- AJAX met PHP en jQuery
- XML / RSS

In het probleemgestuurde werkcollege zal de student aan de hand van een case deze technieken in de praktijk brengen. Hierbij bouwt hij/zij verschillende modulen die worden geïntegreerd in een totaalsite. Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites. Echter moet de student zijn kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke site te bouwen.
De student zal moeten samenwerken met collega studenten, deadlines respecteren en op een duidelijke manier rapporteren/reflecteren. Hierbij is attitude een zeer belangrijke factor.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten moeten een proces portfolio aanleggen en een projectmanagement methodologie volgen en naleven. De studenten werken in kleinere groepen aan een opdracht. Naast de technische oplossing van de dynamische website, wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen. Tussentijdse kleinere testen over de leerstof dragen bij tot het eindresultaat.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%