Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Methoden van onderzoek en rapportering


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Franssen Vicky Docente
  • Vandermeiren Chris

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Geen.

Eindcompetentie

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.

2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.6 De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten en aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).

3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.1. De jonge professional gebruikt technieken van projectmanagement binnen een project.
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.


5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).

Inhoud

Inhoud

1. Een bestaand onderzoeksproject mee uitwerken. Hierbij moet je de vraagstelling en de gekozen methode leren begrijpen en ga je actief deelnemen door interviews af te nemen. Vervolgens ga je de resultaten verwerken en trachten relevante en correcte conclusies te trekken. Deze oefening doet je begrijpen hoe eventuele onduidelijkheden in de vraagstelling leiden tot problemen bij het trekken van conclusies. De ervaring die je via dit project opdoet, zou moeten voldoende zijn om soortgelijke fouten te vermijden in je eindwerk.
Via auditoriumlessen worden het project en de onderzoekstechnieken toegelicht, en via workshops wordt de vordering van elke studentengroep opgevolgd en bijgestuurd.

2. In een tweede fase ga je, op basis van je eigen interesse en van de noden van het beroepenveld, een eindwerkopdracht formuleren. Zulke opdracht kan een onderzoeksopdracht zijn of het produceren van een product (bijzonder vernieuwende website, originele toepassing, ...). Deze opdracht ga je dadelijk aanvatten en tijdens het derde jaar verder uitwerken. Tijdens het "bedenken" van een onderwerp, ga je nagaan welke onderzoeksvragen relevant zijn binnen het vakgebied waarin je zou willen werken. Bij dit zoekproces krijg je steun van je docenten onder de vorm van theorie (uitleg over bronnenstudie, formuleren van een onderzoeksvraag, ...) en onder de vorm van persoonlijke coaching tijdens de workshops. Je belangrijkste activiteiten zijn het opzoeken van informatie en het contacteren van professionele mensen in het betreffende vakgebied.
Op het einde van het semester heb je een onderzoeksvraag die is afgetoetst is bij mensen uit het beroepenveld en heb je al een aanzienlijke hoeveelheid relevante informatie vergaard.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%