Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Vector design 1
Docenten
- Messens Anneliese
- Van Reusel Inge
- Heerinckx David
- Rutten Kathleen
- Derommelaere Bob
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
Voor de rol van informatiebeheerder is dit:
1.5. De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een objectgeoriënteerd script; de student leert dit aan met actionscripting in Flash.
ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.B. De jonge professional plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
Voor de rol van organisator/coördinator is dit:
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker zijn dit (5.4, 5.6):
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details; de student heeft aandacht voor de structuur, syntax en kenmerken van beeld en beweging voor Flash.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor; de student doet dit op basis van oefeningen en taken voor Flash.
CREATOR
6.D De jonge professional structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
Voor de rol van creator zijn dit:
6.2 en 6.3 De jonge professional past de principes van grafische vormgeving en de vormtaal van bewegend beeld toe.
6.5 De jonge professional bedenkt en realiseert een visuele structuur en richt deze structuur op een doelgroep.
De student doet dit op basis van een jaartaak voor Flash.
Inhoud
Illustrator 1:
- Verkenning van Illustrator
- Bestanden creëren, open, bewaren
- Selecties
- Pentool
- Illustraties maken op ingevoerde templates
- Illustraties aanpassen
- Hulplijnen / grid
- Pathfinder
- Lagen
- Tekst
- Foto's & tekeningen vectoriseren
- Basis live trace en live paint
Trainingsprogramma:
- Inoefenmateriaal
Flash 1:
Aan de hand van lespakketten worden de verschillende aspecten van Flash-animaties en -websites aangeleerd en toegepast.
DEEL 1: FLASH
- Inleiding Flash - Tekenen
- Symbolen in Flash
- Animaties (+ motion guide , masking, … )
- Importeren - Publishing
DEEL 2: Action scripting 3:
- basisbeginselen programmeren (+ functies)
- eigenschappen, methoden, events (EventListeners)
- klassen (Array, Math, MovieClip ...)
- objecten: maken,verwijderen, manipuleren; animaties op objecten
Studenten maken verschillende opdrachten en lichten die toe.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Flash 1
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Illustrator
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Flash 1 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 80% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Illustrator |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | 50% | |