Hoofdpagina | Opleidingsoverschrijdende opleidingsonderdelen
Praktijkgericht onderzoek
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs, geen voorkennis vereist.
Eindcompetentie
a. beroepsprofiel als onderzoeker
• De student analyseert een probleemstelling vanuit verschillende invalshoeken.
• De student leert relevante onderzoeksinformatie op de meest geschikte manier te verzamelen
• De student kan een onderzoeksvraag scherp stellen en sub-vragen formuleren.
• De student kan een onderzoeksdoelgroep bepalen en formuleert voorstellen om die op een geschikte manier te bereiken
• De student kan een gekozen onderzoeksmethodologie verantwoorden
b. beroepsprofiel als communicator
• De student kan over een onderzoeksverloop rapporteren en communiceren
c. beroepsprofiel als kwaliteitsbewaker
• De student bewaakt doorheen het ganse onderzoeksproces de
o doelgroepgerichtheid
o kwaliteitszorg
d. beroepsprofiel als teamlid
• De student voert het hele onderzoeksproces uit binnen een onderzoeksteam van medestudenten of van een expertisecentrum
Inhoud
In de latere beroepspraktijk worden studenten (on)rechtstreeks geconfronteerd met onderzoekswerk, bijv. via onderzoeksprojecten, publicaties, studiedagen, workshops, evidence-based praktijk, … Vaak gaat het om praktijkgericht onderzoek. Praktijkgericht onderzoek is onderzoek dat uitgaat van vragen en problemen van beroepsbeoefenaars (leerkrachten, journalisten, verpleegkundigen, designers, office-managers). Het is gericht op bruikbare kennis en heeft als doel om met die kennis de beroepspraktijk te verbeteren.
Elk onderzoek begint met een vaag idee over iets waarover men meer wil weten. Voor men onderzoeksgegevens kan verzamelen, doorloopt men de voorbereiding van een onderzoeksproces. Vaak wordt de voorbereidende fase te snel doorlopen met als gevolgen: teleurstellende onderzoeksresultaten, forse tijdsoverschrijvingen, …
In deze module krijgen studenten een voorbereidende opdracht binnen een lopend praktijkgericht onderzoek.
Studenten nemen deel aan:
min. 5 vormingsessies onderzoeksvaardigheden (vrijdagnamiddag 13-17u)
min. 3 groepsintervisies als reflecties op het verloop van de opdracht praktijkgericht onderzoek (dinsdagavond 18-20u)
Na elke intervisie krijgen de studenten een deelopdracht (3 deelopdrachten in totaal)
De deelnemende studenten MOETEN zich inschrijven TEN LAATSTE op 15 oktober, gezien de vormingsessies starten op 30 oktober. Toelating tot de olod gebeurt na een intakegesprek met de onderzoekscoördinator van de hogeschool (kurt.de.meester@khm.be).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Dit is Onderzoek - handleiding voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |