Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Intercultural communication
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindcompetenties Engels 3 en Engels 4
Eindcompetentie
- Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen
- Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering
- Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren
- Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren
- Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels, Duits of Spaans, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.
- Kan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren
- Geeft aan de hand van slides een korte presentatie
- Begrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving
- Begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal
- Samenwerken als lid van een team en van de organisatie
- Pleegt overleg
- Handelen vanuit ethische en deontologische principes
- Handelen vanuti duurzaamheidsprincipes en diversiteit
Inhoud
Studenten leren om cultureel bepaalde barrières in de communicatie (op voorhand) te herkennen; ze toetsen de impact ervan af op de communicatie en op de werking in een professionele setting.
De studenten leren vaardigheden aan waarmee ze deze "valkuilen" in de interculturele communicatie, in gelijk welke professionele en niet-professionele omgeving, kunnen voorkomen en ze leren hoe ze impasses, veroorzaakt door interculturele misverstanden, kunnen oplossen.
De studenten maken kennis met verschillende aan culttur gerelateerde onderhandelingstechnieken en organisatiestructuren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- When cultures collide, leading across cultures
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | De studenten moeten in de loop van het eerste semester veschillende opdrachten maken en presenteren in het Engels. Dit zijn toepassingen, analyses en oefeningen met betrekking tot interculturele communicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | Tijdens de tweede examenkans, in augustus, kunnen ze een portfolio maken die ze op 20 augustus moeten inleveren |