Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Internationale communicatie 5 - Frans 5 EVT


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Goethem Veerle

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties 'Internationale communicatie' (Frans 3 en 4).

Eindcompetentie

De student verzamelt op een efficiënte manier gegevens in de vreemde taal, beoordeelt en interpreteert ze;(1.1, 1.3) De jonge professional communiceert via geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel aangepast aan medium en doelgroep van het evenement, dit uiteraard in de vreemde taal;(2.A)De student zal in de vreemde taal verkoopsgesprekken voeren; (2.2) De student stelt in de vreemde taal briefings op en licht ze toe;(2.3)De student voert in de vreemde taal op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken;(2.4) De student past voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en de doelgroepen waar hij mee omgaat;(2.5)De student stelt correcte briefings, nota’s, rapporten en verslagen in de vreemde taal op;(2.6)De student neemt actief en constructief deel aan vergaderingen in de vreemde taal en werkt hiervoor de voorbereidende stukken uit. Hij notuleert en stelt nadien een verslag of rapport op.(2.7, 2.8)De student bouwt in de vreemde taal kwaliteitsvolle redeneringen op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten;(5.2)De student evalueert kritisch het eigen functioneren in de vreemde taal en stuurt bij waar nodig;(5.3)De student vat zelfstandig een taak aan en rapporteert in de vreemde taal over het proces en de resultaten. Hij verantwoordt zijn eigen aanpak;(5.7) In een multicultureel, multidisciplinair team communiceert de student in de vreemde taal met respect voor de inbreng van anderen en geeft zelf blijk van een open en constructieve houding.(5.12)

Inhoud

Zowel het schriftelijke als het mondelinge taalgebruik en de aangepaste terminologie uit de eventwereld komen aan bod. Voor 'la communication écrite' staan het opstellen van rapporten, verslagen, memo's en briefings gerelateerd aan het beroepenveld van de eventsector centraal. Voor 'la communication orale' houden alle thema's direct of indirect verband met het organiseren van events. De studenten leren onderhandelen, discussiëren, in het openbaar spreken, een briefing en een uitgebreidere presentatie geven. Tevens zullen zij leren solliciteren in het beroepenveld van de eventsector. Zij ondersteunen hun mondelinge communicatie met het nodige audio-visueel materiaal. De cursus en het boek 'Comme Convenu' worden gebruikt om de communicatieve vaardigheden te trainen via oefeningen op specifieke taalkundige uitdrukkingen en woordenschat (deels in zelfstudie). Tekstmateriaal dient als referentiekader, om zich zowel inhoudelijk als technisch voor te bereiden op de communicatie-oefeningen en later op de sector. De student zal actief deelnemen aan een tweetalig uitwisselingsproject met de franstalige bachelorsopleiding Ephec (St-Lambrechts-Woluwe). Hij neemt deel aan een beurs waarvoor hij een stand inricht, voor alle promotiemateriaal zorgt en onderhandelt met de franstalige klant. Nadien evalueert hij het event aan de hand van een SWOT-analyse.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Comme Convenu ! Cours de communication française

Evaluatie

De student dient schriftelijke oefeningen in, die deel uitmaken van de permanente evaluatie. Tevens maken de voorbereiding en de uitvoering van het tweetalig project met Ephec deel uit van deze evaluatie. Verder zal de mondelinge communicatie van de student gedurende 12 weken worden gevolgd en geëvalueerd.
Ter voorbereiding van het mondeling examen zal de student een aantal eventgerichte artikels doornemen en bespreken. Tijdens het mondeling examen zal er nagegaan worden in hoeverre de student de vooropgestelde competenties heeft behaald.

Voor de 2de examenkans bereidt de student een aantal eventgerichte artikels voor en brengt ook een uitgewerkte schrijfopdracht mee. Verder zal de manier van examineren dezelfde zijn als tijdens de 1ste examenkans.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%