Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Eventmanagement theorie


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Voss Wim
  • De Wit Helga
  • Van Royen Johan
  • Van Goethem Veerle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties modeltraject 2COM

Eindcompetentie

De student verzamelt op een efficiënte manier gegevens vanuit betrouwbare relevante bronnen en hij interpreteert en beoordeelt de bekomen gegevens op een professionele wijze. (1.1, 1.3). Hij stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product. (5.1). Hierbij gaat hij correct om met deadlines en prioriteiten.(3.C) Het door de student gekozen evenement kadert binnen de algemene managementstrategie van het bedrijf en als projectleider is de student zich hier terdege van bewust. (4.A) Hij bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten en ervaringen. (5.2) ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen. (5.13)Hij leert de eventsector kennen en heeft oog voor de nieuwe ontwikkelingen en tendensen.(5.4) Hij weet wanneer hij een beroep moet doen op externe deskundigheid (5.5) en schat correct in welke beslissingen hij kan en mag nemen.(5.6)

Inhoud

Eventmanagement theorie valt uiteen in verschillende onderdelen die samen één geheel vormen: eventplanning - eventstrategie - eventomkadering - special topics met bijzondere aandacht voor de nieuwe media trends (onder de vorm van lezingen en/of bedrijfsbezoeken).

Ter inleiding zoeken de studenten naar een zo volledig en duidelijk mogelijke definitie van eventmanagement. Men stelt de vraag hoe men evenementen kan indelen. Een evenement wordt van ontstaan tot evaluatie volledig geanalyseerd en theoretisch onderbouwd. De theoretische achtergrond rond brainstorming en timemanagement komt hier ook aan bod.(eventplanning)
De student krijgt een overzicht van het eventlandschap en de gangbare markttendensen. Hij leert briefings en debriefings analyseren en interpreteren.
De pragmatische en strategische aspecten van de sponsoring worden uitgediept.(eventstrategie)
Ook de juridische en wettelijke omkadering van een event worden behandeld. Een overzicht van de verschillende vennootschapsvormen, de wetgeving aangaande evenementen, het veiligheidsplan, de richtlijnen i.v.m. RVA en VDAB, de sociale zekerheid en de arbeidsovereenkomsten worden uitgewerkt, met het oog op toepassingen in de praktijk.(eventomkadering).
Verder wonen de studenten Workshops/lezingen bij die draaien rond de volgende onderwerpen:
Technische ondersteuning voor eventorganisatie: tentenverhuur, licht & geluid, podiaverhuur, security, ecocommunicatie & milieuwetgeving voor events, cateringwetgeving & voedselhygiëne, location hunting en –scouting (met bedrijfsbezoeken).
Speciale aandacht gaat uit naar de nieuwe trends binnen de media en hun internettoepassingen. Hierbij zullen de gekozen onderwerpen zowel binnen het algemene communicatiekader als meer specifiek binnen de eventsector geplaatst worden.

Voor de verschillende onderdelen krijgen de studenten niet alleen cursussen en materiaal op Toledo ter beschikking gesteld, maar tevens een uitgebreide bibliografie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De verschillende onderdelen zullen getest worden tijdens een schriftelijk examen. Dit schriftelijk examen zal als geheel geëvalueerd worden.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% Een schriftelijk examen waarbij de verschillende deelaspecten van de theoretische onderbouwing van een event getoetst worden. (eventplanning, eventstrategie en eventomkadering)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Een schriftelijk examen waarbij de verschillende deelaspecten van de theoretische onderbouwing van een event getoetst worden. (eventplanning, eventstrategie en eventomkadering)