Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Eventmanagement praktijk


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van den Eijnden Geert
  • Bellens Tom
  • Rochtus Marina
  • Van Goethem Veerle

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties modeltraject 2COM, competenties verworven in marketing- en communicatiegerichte vakken van semester 4 en tijdens de campagne 2 COM. Competenties verworven tijdens de cursus eventmanagement theorie. Kennis Office en eindcompetenties opleidingsonderdeel Nederlands SPT 2COM.

Eindcompetentie

Als informatiebeheerder verzamelt de student de voor een opdracht vereiste cijfergegevens en specifiek gerelateerde informatie uit relevante bronnen (ook multimediale informatie), hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in een begroting, hij evalueert en interpreteert de gegevens. In opdrachten en cases stuurt de student toeleveranciers op basis hiervan aan, hij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, stelt eventuele lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op. (1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, 1.1.4, 1.1.5, 1.1.6) Zowel bij het opzoeken als bij de verwerking van de gegevens en het interpreteren van de informatie gebruikt de student de gepaste software. De student stelt .een contract op, voert de onderhandelingen en overlegt met de betrokken doelgroepen. (2.3)Als communicator kan de student een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen en offertes opstellen. (2.5)De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat. (2.6). De student pakt ieder evenement planmatig aan en stelt hiervoor werkbare procedures voor zichzelf en zijn medewerkers op (2.7.) De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen; (2.8.) De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren en het verslag maken. (2.11.) De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan specialisten als aan leken.( 2.13.) De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen, zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.
(3.1, 3.2) Hij stelt een tijdsplanning en een draaiboek op en werkt een begroting uit die hanteerbaar zijn door zijn medewerkers. Zo zal hij met zijn team niet enkel efficiënt maar ook effectief handelen. (3.3, 4.6) Hij stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product.(PDCA) (5.1). Hierbij gaat hij correct om met deadlines en prioriteiten.(3.C) De student zal het evenement van A tot Z voorbereiden en uitwerken rekening houdende met het vooropgestelde budget. (3.4)Hij bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten en ervaringen. (5.2) Hij evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier en stuurt bij waar nodig. (5.3) Hij kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit oplossen en hij kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen; (5.5) Hij kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen en welke beslissingen hij kan en mag nemen en wat de impact van zijn initiatief is.(5.6) Hij kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken en rapporteert hierover op een correcte manier. Hij verantwoordt zijn eigen aanpak. (5.7) Hij verliest met zijn team geen enkel detail uit het oog en streeft een hoge graad van nauwkeurigheid na om zo de slaagkansen van het evenement te verhogen. Hij houdt hierbij rekening met de gangbare procedures en juridische verplichtingen(5.8) Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. (5.11) Hij kan in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng hebben met respect voor de inbreng van de anderen (5.12)

Inhoud

De praktische uitvoering van een event in al zijn facetten staat centraal.

De studenten werken in team een case uit, waarvoor een interne of externe opdrachtgever een briefing zal geven. Vertrekkend van deze briefing verrichten ze onder begeleiding een uitgebreid vooronderzoek naar doelgroep en doelstelling binnen de algemene communicatiestrategie van het bedrijf en leren ook hoe ze de bekomen resultaten moeten verwerken en er tijdens de voorbereiding van het event rekening mee moeten houden.

Met de ondersteuning van de meest geschikte software stellen ze via een planningstool het tijdsschema en het draaiboek op. Ze leren ook werken met een registratiesysteem en zien duidelijk de link tussen planning - budgettering - personeelslast.

De voorbereidingsfase wordt tot in de kleinste details uitgewerkt.

De studenten observeren en analyseren verschillende evenementen in de praktijk en krijgen zo tips voor het welslagen van hun eigen projecten.

Ze leren eveneens hoe ze de bewakingswet moeten toepassen en een veiligheidsplan opstellen. Ze verwerven inzicht in de wet op de auteursrechten, het statuut van de kunstenaar en het verschil tussen SABAM en Billijke Vergoeding. Ze stellen sponsorcontracten, huurcontracten en contracten voor de medewerkers op, op een juridische en vormelijk correcte manier.

Aan de hand van de case die ze in team uitwerken en andere kleinere en grotere cases en oefeningen, analyseren ze de verschillende componenten van een budget. Verder leren ze ook een budget opstellen voor hun projecten en volgen deze budgetten onder begeleiding op.

Ze zullen de hele uitwerking van het evenement zowel schriftelijk als mondeling op een duidelijke manier en bestemd voor de verschillende doelgroepen voorstellen en hierover rapporteren. Ze kunnen briefings geven, onderhandelen en passen hier op een correcte manier de vereiste communicatieve vaardigheden toe.Verder worden ook hun sollicitatievaardigheden aangescherpt.

Meerdere teams zullen dezelfde case uitwerken en onder de vorm van een pitch hun invulling van de case voor een vakjury verdedigen. De best uitgewerkte case zal door de verschillende teams worden gerealiseerd.

Nadien zullen de oorspronkelijke teams een grondige evaluatie maken van het evenement.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De student zal gedurende 12 weken op verschillende momenten en voor verschillende deelaspecten worden geëvalueerd. Dit zowel individueel als in team. Tijdens de eerste examenzittijd in januari zal de student individueel een case uitwerken en deze voor een vakjury presenteren. Samen met alle andere deelfacetten van de evaluatie, zal de student hiervoor worden geëvalueerd. De evaluatie is niet op te splitsen in verschillende onderdelen en de student slaagt voor het volledige geïntegreerde opleidingsonderdeel nadat de vakgroep een eindcijfer heeft toegekend.

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%