Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Eindwerk PRV


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hoyberghs Michele
  • Vandekerkhof Renaat

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

'Begincompetenties'

Alle opleidingsonderdelen 1 COM, 2 COM, 3 COM



Eindcompetentie

'Eindcompetenties' - Specialiserend niveau

Het eindwerk vormt een afsluitend onderdeel van de opleiding bachelor in Communicatiemanagement, optie Public Relations en Voorlichting. De student moet zowel tijdens het eindwerkproces als voor het uiteindelijk ingeleverde product in staat zijn aan volgende eindcompetenties te beantwoorden: 1. Beroepsrol : Informatiebeheerder • 1.A. De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext. 2. Beroepsrol : communicator • 2.A De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. • 2.B De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig. Het eindwerk kan zowel voor een profit- non profit - als voor een overheidsorganisatie zijn en betrekking hebben op interne en/of externe niet-commerciële communicatie. 3. Beroepsrol : organisator/coördinator • 3.A De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op. • 3.B De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen. • 3.C De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines. o De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne (zijnde een crisis -, voorlichtings - of imagocampagne)en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden. (3.1) o De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren. (3.3) 4. Beroepsrol : beleidsadviseur/ondernemer • 4.A De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen. • 4.B De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf. • 4.C De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. o De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten. (4.4) o De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden. (4.3) o De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren (4.4) o De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid (4.5) 5. Beroepsrol : kwaliteitsbewaker • 5.A Als kwaliteitsbewaker is de student verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen. • 5.B Als kwaliteitsbewaker levert de student een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. De student/professional waakt over het organisatiebeeld




Inhoud

Korte inhoud

De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden: Eindwerkomkadering: • Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings • Ethiek en deontologie : Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :
Internationaal duurzaam ondernemen.
Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.
Integriteitsmanagement en gedragscodes.


Eindwerkproces:
• Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg
• Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) : o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode

Eindwerkproduct: De realisatie van het eindwerkproces

Eindwerkpresentatie: Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een powerpoint-presentatie met handouts voor de juryleden.



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

'Evaluatie'

1e examenkans :

De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie) • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie

2e examenkans :

De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenkans. De student wordt tijdens het inkijkmoment volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%