Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Overheidscommunicatie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
2. COMMUNICATOR
2.B. Hij kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement:
- een briefing kan opstellen en die verder verduidelijkt en toelicht bij de betrokken doelgroep(en);
- beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceert zowel aan specialisten als aan leken.
4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement:
- het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie;
- klanten advies kan geven over het communicatiebeleid
- als ondernemer klantgericht handelt (t.o.v. interne en externe klanten) en de klantgerichtheid bewaakt
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten;
Inhoud
De cursus biedt een inleiding tot overheidscommunicatie:
Deze onderdelen komen aan bod:
1. Inleiding tot werkingscontext voorlichting & overheidscommunicatie
2. Helikopterperspectief overheidscommunicatie in België
3. Communicatiehouding
4. Openbaarheid van Bestuur
5. Communicatiebeleid & organisatie van de communicatie bij de overheid
6. Effecten van voorlichting
7. Communicatiemedia voor voorlichting
8. Doelgroepencommunicatie
9. Citymarketing
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Daar krijgt de student:
- een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten)
- een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten)
- max. 8 detailvragen (4 punten) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Daar krijgt de student:
- een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten)
- een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten)
- max. 8 detailvragen (4 punten) |