Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Public Relations & Voorlichting
Docenten
- Sambaer Els
- Vandekerkhof Renaat
Onderwijsvorm
Begincompetentie
= Eindcompetenties Communicatiestrategie 2 (Public relations en voorlichtingstrategie 2)
Eindcompetentie
PR/Voorlichtingsstrategie en Voorlichtingstechnieken
2. Communicator 2.B Hij kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. 4. Beleidsadviseur 4.A Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. 4.B Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf.. 4.C Hij kan op basis van zijn kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever 4.1 Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement: het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie. 4.2 klanten advies kan geven over het communicatiebeleid 5. Kwaliteitsbewaker 5.9 het belang van geïntegreerde communicatie kan inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, en dit voor zowel voor public relations- als evenementcampagnes
Mediaplanning PRV
Voor de beroepsrol organisator/coördinator
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen
Voor mediaplanning zijn dit competenties: 3.1 & 3.4
1. de student kan met een vooraf bepaald budget een mediaplan opstellen, rekening houdend met de verschillende fasen in mediaplanning (briefing, doelstellingen, strategie, tactiek, evaluatie)
2. hierbij moet de student ook in staat zijn een mediaplan aan de hand van de correcte criteria te evalueren . Dit wil zeggen dat een student van eeen bepaald plan de GRP, Netto dekking , OTS, ERP,gememoriseerde dekking, Kost/GRP en plankost moet kunnen berekenen en interpreteren
Inhoud
'Public relations en voorlichtingsstrategie'
Alles draait rond PR-campagnes, een belangrijk begrip in de PR-sector (communicatiecampagnes, public affairs campagnes, imagocampagnes, crisiscommunicatiecampagnes, ...) Verschillende domeinen van PR worden gekoppeld aan dit belangrijk begrip: het PR-plan en voorlichtingsstrategie: hoe moeilijke doelgroepen bereiken. Crisiscommunicatie: intern/extern. Politieke PR en Public Affairs: hoe deze belangrijke groepen bereiken. Interne communicatie: hoe communiceer je planmatig binnen in de organisatie? Evenementen: hoe evenementen gebruiken als PR-middel? Sponsoring: wat met sponsoring binnen PR-campagnes en evenementen?
Aandacht ook voor nieuwere trends in het PR-domein: cultuurcommunicatie, moderne pr-tools zoals blogging, changemanagement, networking, online reputatiemanagement...
Inhoudelijk zijn er af en toe verwijzingen naar de Pitch PRV, maar deze zijn niet structureel vermits 'Public relations en voorlichtingsstrategie' een apart opleidingsonderdeel is in het programma, los van de Pitch.
'Voorlichtingstechnieken'
Seminarie met cases, lezingen, workshops en eveens af en toe een koppeling aan de pitch van 3com PRV. Aan de hand van dit alles krijgt de student een overzicht van de bestaande en mogelijke voorlichtingstechnieken. De cases, lezingen, workshops komen uit verschillende maatschappelijke sectoren: profit, non profit en overheidscommunicatie.
Mediaplanning PRV
1. de fasen in mediaplanning
2. mediajargon: PR-campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)
3. mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Het examen is 50% mondeling (PR en Voorlichtingsstrategie) en 50% schriftelijk (Mediaplanning) voor beide examenkansen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |