Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Onderzoek 2 PRV
Docenten
- Rochtus Marina
- Jamaels Inge
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
Begincompetentie
Opleidingsonderdeel: onderzoek1
Eindcompetentie
De student verzamelt de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt vanuit secundaire, betrouwbare en relevante bronnen. (ook multimedia informatie). (1.1) De student voert zelf eenvoudig kwalitatief en kwantitatief onderzoek t.b.v public relations-voorlichtingsprogramma’s en stuurt toeleveranciers aan die complexere onderzoeksvragen kunnen uitvoeren. (1.2) De student stelt eenvoudige enquêtes op en verwerkt de bekomen gegevens zelfstandig tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij op een eenvoudige wijze de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (1.4) De student stelt een briefing op en verduidelijkt die verder bij de betrokkenen. (opdrachtgevers, begeleidende docenten, teamleden (2.3) De student stelt de voorbereidende stukken voor de vergadering op, notuleert tijdens de vergadering snel en efficiënt en maakt nadien het verslag van de vergadering. (2.8) De student werkt met collega’s en/of externe opdrachtgevers samen om een volledige onderzoeksopdracht professioneel uit te laten voeren; (2.9) De student analyseert als organisator/coördinator volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht en pakt deze planmatig aan en lost deze op. (3A) De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. (3C) De student organiseert op gepaste manier vergaderingen (in casu: focusgroepen), onderzoeksbriefings, enquêteursbriefings en presentaties. (3.3) De student, als onderzoeker, handelt klantgericht (t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid doorheen het ganse onderzoeksproces, beginnend bij het onderzoeksplan.(4.5) Als kwaliteitsbewaker staat de student bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering (5A). De student controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten). (5.1) De student vat, onder begeleiding, een taak aan en werkt ze af, hij rapporteert over het proces en de resultaten; hij verantwoordt zijn eigen aanpak; (5.7) De student voert volgende taken ivm enquêtering, dataverzameling en data-input uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt;(5.8)
Inhoud
1. Kwalitatief onderzoek -Onderzoeksproces, -voorstel -Onderzoeksmethodologie, -opzet -Analyse en rapportering -Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'-Toepassingen product-en communicatieonderzoek.
2. Kwantitatief onderzoek -Veldwerk optimaliseren -Gegevensvoorbereiding, -verwerking -analyseren-segmenteren op basis van gedragsvariabelen -Attitudemetingen -rapportering -pre- en posttest van reclameonderzoek-Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'
3. SPSS -Specifieke frequentie-, kruis- en mr-tabellen -Transformatie van databestanden -Bewerkingen op bestanden -Grafieken aangepast aan meetniveau -Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Principes van marktonderzoek - toepassing met SPSS, 4e editie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Permanente evaluatie.
De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van het opleidingsonderdeel 'Onderzoek 2'.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |