Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eindwerk CC Reclame
Docenten
- Jamaels Inge
- Hoyberghs Michele
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen in het 1ste, 2de en 3de jaar van het modeltraject Communicatiemanagement.
Eindcompetentie
Het eindwerk vormt een afsluitend onderdeel van de opleiding bachelor in Communicatiemanagement, afstudeerrichting Commerciële Communicatie. De student moet zowel tijdens het eindwerkproces als voor het uiteindelijk ingeleverde product in staat zijn aan volgende eindcompetenties te beantwoorden:
Informatiebeheerder
Voor eindcompetentie 1A : De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext.
Communicator
Voor eindcompetentie 2A : De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visuee naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.
2.B: De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig.
Het eindwerk zal meestal een opdracht voor een profitorganisatie zijn en betrekking hebben op externe commerciële communicatie.
Alle onderdelen van de marketingcommunicatiemix kunnen aan bod komen.
Organisator/coordinator
Voor eindcompetentie 3A: De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op.
Voor eindcompetentie 3B : De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen.
Voor eindcompetentie 3C : De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines.
3.1 De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne of een marktonderzoek en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden.
3.3 De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren.
Beleidsadviseur/ondernemer
Voor eindcompetentie 4A: De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen.
Voor eindcompetentie 4B : De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf.
Voor eindcompetentie 4C : De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever.
4.4 De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten.
4.3 De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden.
4.4 De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren
4.5 De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid
Kwaliteitsbewaker
De student waakt over het product- en/of merkbeeld.
Voor eindcompetentie 5A : Als kwaliteitsbewaker is de student verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen.
Voor eindcompetentie 5B : Als kwaliteitsbewaker levert de student een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden:
Eindwerkomkadering
Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings
Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :
Internationaal duurzaam ondernemen.
Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.
Integriteitsmanagement en gedragscodes.
Eindwerkproces
Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg
Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) :
o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode
Eindwerkproduct
De realisatie van het eindwerkproces
Eindwerkpresentatie
Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een visuele projectie van de presentatie met handouts voor de juryleden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans :
De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie.
Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk.
Tweede examenkans :
De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenperiode. De student wordt tijdens het inkijkmoment op het einde van het academiejaar volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |