Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Interactieve strategie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject 2de jaar communicatiemanagement:
Communicatiestrategie 2 (Marketingcommunicatie - Interactieve communicatie) / Marketing / Mediaplanning /
Campagne /
Excell (computervaardigheden 2 en Mediaplanning)
Access (Communicatiestrategie 2 - Interactieve communicatie)
SPSS (Onderzoek 1)
Eindcompetentie
Informatiebeheerder
Voor eindcompetentie 1A :
1.2 De student voert de adequate analysemethoden op beperkte wijze zelf uit en kan complexere vraagstukken delegeren aan specialisten in de organisatie of bij toeleveranciers.
1.3 De student interpreteert de gebruikte analysemethodes op correcte wijze.
1.4 De student kan gegevensbestanden cleanen en ontdoen van dubbele en onnodige info.
De student kent de geschikte analysemethoden voor voorspelling (classificatie en schatting),respons-analyse,LTV-analyse, associatie en profilering.
Communicator
Voor eindcompetentie 2B:
2.? De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, kan dit kritisch beoordelen en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.
2.12 De student communiceert beroepsspecifieke informatie , ideeën, problemen en oplossingen (i.c. een interactieve communicatiestrategie in een aangepast ‘vakjargon’) aan specialisten en/of leken.
Beleidsadviseur
Voor eindcompetentie 4C :
4.1 De student geeft het management adequaat advies over mogelijkheden op gebied van informatiewerving,-verwerking en -beheer, op gebied van CRM-ondersteunende ICT-toepassingen. Hij/zij kent de belangrijkste principes van Business Intelligence binnen een interactieve marketingcontext, met inbegrip van termen als 'relationele databases','informatiesystemen', 'datawarehouse','OLAP','data-mining' en 'webmining',alsook hun gebruikstoepassingen.
4.2 De student geeft zijn opdrachtgever advies over het communicatiebeleid,meer bepaald de interactieve communicatiestrategie-en -middelen
Kwaliteitsbewaker
Voor eindcompetentie 5A :
5.2 De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn communicatiestrategie, waarbij hij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.
5.4 De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interactieve communicatie en strategie en doet op basis daarvan innoverende voorstellen .
5.5 De student lost een concreet communicatieprobleem met creativiteit en flexibiliteit op; en geeft aan wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen op het vlak van interactieve communicatie.
Inhoud
1. Theoretisch kader en terminologie
a)Strategie
1. Interactieve marketingstrategie
2. Interactieve media
3. Nieuwe media trends (De student dient verplicht een aantal vooraf bepaalde lezingen van het opleidingsonderdeel "Nieuwe media trends" (JOU 2714)bij te wonen.
4. Management, organisatie, opvolging en evaluatie van interactieve campagnes.
5. Praktijkcases van interactieve reclamecampagnes met specifieke aandacht voor de interactieve reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie, (interactieve) mediamix, resultaatmeting en –analyse.
b)Databasebeheer
Relationele databases, informatiesystemen, datawarehousing, olap-tools, data-mining, web-mining, aandachtspunten bij gebruik van data.
2. Oefeningen o.a. gebaseerd op het cross-mediale leerplatform "Supo"
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- eMarketing Excellence - The heart of e-business
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De student dient verplicht een aantal vooraf bepaalde lezingen van het opleidingsonderdeel "Nieuwe media trends" (JOU 2714)bij te wonen.
De precieze modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten en tussentijdse evaluaties worden op Toledo en/of tijdens de contacturen meegedeeld.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 50% | |