Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Concept & creatie
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Practicum
- Werkcollege
Begincompetentie
Vanuit opleidingsonderdelen: Nederlans Schrijf- en Presentatietechnieken in 1 COM en Nederlands Schrijf- en Presentatietechnieken in 2 COM.
Noties conceptueel denken vanuit Communicatiestrategie 1 en 2.
Noties interactieve communicatie vanuit Communicatiestrategie 2 (dolod Interactieve communicatie).
Noties copy vanuit lessen Nederlandse schrijf –en presentatietechnieken 1 & 2.
Algemeen: startende maturiteit in analytisch, conceptueel en structureel denken
Eindcompetentie
1. De student kan een communicatieproblematiek duiden en via een congruente analytische weg tot een eerste conceptueel inzicht komen.
dwz
- vanuit een case een congruente strategische analyse opbouwen en van daaruit een conceptueel inzicht presenteren. Het bewijs van het geïntegreerd denkproces geldt hierbij als belangrijkste graadmeter, in tweede instantie ook de kwaliteit van het inzicht.
2. De student kan duiden wat geïntegreerde communicatie is en dit aantonen via een aanzet van toepassing in een case.
dwz
- theoretisch kunnen uiteenzetten
? waarom geïntegreerde communicatie nodig is
? wat geïntegreerde communicatie inhoudt
- via een praktijkcase aantonen hoe communicatie geïntegreerd kan zijn
3. De student bewijst zijn/haar creatieve flexibiliteit door de verschillende ingangen te benoemen die gebruikt worden bij de ontwikkeling van een eigen concept.
4. De student toont afhankelijk van zijn ambitie en talent een notie aan van
- ofwel conceptueel divergerend en convergerend copywriten
dwz
? een strategisch inzicht op korte termijn vertalen in enkele conceptuele ideeën
? een conceptueel idee in de diepte uitwerken in verschillende dragers zonder het basisinzicht te verliezen
- ofwel structureel dynamisch tekstschrijven
dwz
? via titelkeuzes in een broodtekst inzicht aantonen in een tekststructuren
5. De student kent verschillende vormen van interactiviteit en bewijst zijn of haar startend inzicht in een consistent gebruik ervan.
dwz.
- Theoretische kennis over de vormen van interactiviteit
- Via een case de slimme en juiste toepassing kan aantonen van verschillende vormen van interactiviteit
Inhoud
I CONCEPTUEEL DENKEN
de weg naar een concept
- uitgangspunt
- de weg naar een sterk concept
o van strategie naar strategisch inzicht naar conceptuele vertaling
- hoe bedenk je een concept?
o divergerend creatief denken
o convergerend creatief denken
? ahv voorbeelden/oefeningen
- concepten bedenken in de praktijk
- wat is de conceptuele flow in een com.bureau?
- wanneer is een communicatie creatief?
II ALLES IS COMMUNICATIE
uitwerking van concepten in geïntegreerde communicatie
- analyse van het waarom van geïntegreerde communicatie
o nieuw wereldbeeld
o gedragswijziging consumenten
- domeinen van geïntegreerde communicatie
o communicatie start van binnenuit naar buiten
o keuze van je middelen in functie van de omgevingsfactoren
? staven met voorbeelden uit de praktijk
III HOE DOE IK HET?
hoe maak ik een concept? hoe kom ik op ideeën?
- regels van goeie conceptuele uitwerkingen
- ingangen naar goeie conceptuele uitwerkingen in de praktijk
- verschil tussen vorm en tekst
- copywriting
o conceptuele copywriting
o long copywriting / tekstschrijven
? in de praktijk
IV INTERACTIVITY
benoemen en duiden interactieve communicatie
- vormen van interactiviteit
- interactieve concepten:
o een verschil met ‘gewone’ concepten?
- geïntegreerde communicatie of interactieve communicatie?
? voorbeelden belang interactiviteit in de praktijk
V TOEPASSING: AUDIOVISUEEL PRODUCT
-bedenken van een concept voor een reclamespotje
-uitwerken van een scenario en draaiboek
-beste concept/concepten wordt/worden gerealiseerd
III, IV en V zijn sterk gelinkt aan de copywriting, conceptuele copywriting, interactieve concepten voor het Crossmediaal project SUPO.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Betrokkenheid gedurende het jaar | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |