Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Reclamestrategie
Docenten
- Sambaer Els
- Van Damme Ann
- Stevens Raf
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Opleidingsonderdelen :
Communicatiestrategie 1 en 2 / Marketing / Mediaplanning / Campagne 2 COM
Eindcompetentie
2.B. De jonge professional kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. • De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, beoordeelt dit kritisch en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken. (2.3) • De student kan een kwaliteitsvolle briefing opbouwen en kan deze briefing toelichten bij de betrokken doelgroepen. (2.3) • De student werkt samen met collega’s en/of externe toeleveranciers samen om de opdracht professioneel uit te voeren. (2.9) • De student communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen (in een vakjargon eigen aan reclame) aan specialisten en/of leken. (2.12) 3.A Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren, planmatig aanpakken en oplossen. • De student plant en organiseert op gepaste manier een reclamecampagne zodat alle (dagelijkse) activiteiten (zoals briefing, debriefing, opvolging, creatie, productie, mediaplanning, presentatie,…) stipt, vlot en correct afgehandeld worden. (3.1) • De student kan op een gepaste manier met een vooraf bepaald budget een reclamecampagne organiseren (3.4) 4.C De jonge professional kan op basis van zijn kennis en inzicht in marketing- en verkoopstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de marketingcontext en –strategie van de klant/opdrachtgever. • De student geeft zijn opdrachtgever advies over het reclamebeleid (4.2) • De student beheert het hem toebedeelde budget (i.e. reclamebudget, mediabudget, …). Hij/zij controleert de uitgaven en handelt ze correct af. (4.4) 5.A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. • De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn reclamestrategie, waarbij hij/zij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties. (5.2) • De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van reclame en strategie en doet op basis hiervan eigen voorstellen. (5.4) • De student lost een concreet communicatieprobleem op met creativiteit en flexibiliteit en geeft aan wanneer er een beroep moet gedaan worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen (5.5) • De student moet erover waken dat de 5 fasen van een “campagne” (onderzoek, strategie, creatie & productie, mediaplanning en presentatie) volgens de criteria van het beroepenveld worden nageleefd en toegepast. (5.10)
Inhoud
RECLAMESTRATEGIE:
Studie van praktijkcases van reclamecampagnes (above the line) met specifieke aandacht voor de reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie. De studie van deze praktijkcases wordt gebruikt als basis voor het onderdeel strategie in de Pich, afstudeerrichting Reclame.
MEDIAPLANNING
1.de fasen in mediaplanning
2.mediajargon: campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)
3.media-onderzoek (bereikstudies waaronder CIM-onderzoek, barometerstudies,…)
4.mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - 1e examenperiode : januari
50% mondeling (Reclamestrategie) + 40% schriftelijk (Mediaplanning) + 10% opdrachten (Mediaplanning)
Tweede examenkans - 3e examenperiode : september
50% mondeling (Reclamestrategie) + 50% schriftelijk (Mediaplanning)
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 10% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |