Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Pitch CC


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Jamaels Inge
  • Van Damme Ann
  • Rochtus Marina
  • De Pauw Annick
  • Van den Eijnden Geert
  • Tubbax Hans
  • Sambaer Els
  • Van Herreweghen Pieter
  • Van Edom Peter
  • Pauwels Krist
  • Stevens Raf

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

Zie eindcompetenties campagne 2 COM

Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject van het 3de jaar communicatie-reclame : onderzoek CC, Reclamestrategie/Interactieve strategie, Concept en creatie, Visuele communicatie reclame/interactief

Eindcompetentie

Eindcompetentie
Informatiebeheerder :
1.1 De student verzamelt de voor de pitch vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)
1.2 De student voert een uitgebreid vooronderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit.
1.3 De student interpreteert en beoordeelt vanuit een gevorderde kennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de pitch.
1.4 De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. SPSS en een software voor grafische vormgeving)

Communicator :
Voor eindcompetentie 2A: Als communicator kan de student via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.
2.5 De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij/zijmee omgaat, i.c. de pitchopdrachtgevers, de assessoren bij de sollicitatieprocedure, de interne en externe juryleden en workshopbegeleiders.
2.7 De student neemt constructief deel aan vergaderingen met zijn pitchteam, met begeleidende docenten en met externe coaches en stelt correcte verslagen hiervan op.
2.9 De student werkt met hem toegewezen collega’s samen om de campagne professioneel uit te voeren.
2.10 De student gebruikt grafische en audiovisuele programma’s en wendt ze aan om zelf een eenvoudig communicatiemiddel te produceren en stuurt toeleveranciers aan voor de uitvoering van meer complexe communicatiemiddelen.
2.12 De student communiceert in het kader van de campagneopdracht beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau)als aan leken. De pitch opdracht zal meestal voor een profitorganisatie zijn en betrekking hebben op externe commerciële communicatie'
2.13 De student kan externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, hij kan ze aankondigen en/of voorstellen in het kader van de finale voorstelling aan een breed publiek.

Organisator :
3.1 De student plant en organiseert op gepaste manier een communicatiecampagne zodat alle activiteiten stipt, vlot en correct afgehandeld worden.
3.2 De student beheert zijn (digitale) agenda en stemt die af op die van anderen in het belang van een zo efficiënt mogelijke planning van de ontwikkeling van een communicatiecampagne overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau
3.3 De student organiseert op gepaste manier vergaderingen, briefings en presentaties in het kader van de pitch-opdracht, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. 3.4 De student oganiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau)een pitchproject.

Beleidsadviseur :
4.2 De student geeft de klant/opdrachtgever van het campagneproject advies over het communicatiebeleid (met een volledig uitgewerkt campagneplan)
4.3 De student begroot de communicatiecampagne en –middelen overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau en verantwoordt de toewijzing van budgetten.
4.4 De student kan het hem toebedeelde budget (totale communicatiebudget, budget voor creatie en productie,budget voor organisatie evenement, mediabudget,etc …) goed beheren: hij controleert de uitgaven en handelt de nodige documenten en facturen correct af.
4.6 De student voert leidinggevende taken uit die aansluiten bij zijn eigen functie binnen het bureau : een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen

Kwaliteitsbewaker :
5.2 De student bouwt - in het kader van zijn campagneplan- een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten
5.3 De student evalueert zijn eigen functioneren binnen het bureau en stuurt eventueel bij waar nodig. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties
5.5 De student lost de concrete beroepsspecifieke problemen, waarmee hij vanuit zijn functie in het bureau geconfronteerd wordt, met creativiteit en flexibiliteit op. De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen.
5.7 De student vat zelfstandig – onder intensieve begeleiding van de betrokken vakdocenten en externe specialisten in het betrokken vakdomein- de campagneopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak .
5.9 De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van geïntegreerde communicatie in, verdedigt het en bewaakt de kwaliteit ervan constant, en dit voor zowel reclame-, public relations-, interactieve campagnes
5.10 De student waakt erover dat de 5 onderdelen van een campagne (onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie) volgens de in het beroepenveld vigerende kwaliteitscriteria worden nageleefd en toegepast . Bovendien waakt de student/professional over het product en/of merkbeeld'
























































Inhoud

Inhoud
Na uitgebreide sollicitaties en assesments krijgen de studenten een functie toegewezen binnen een communicatiebureau: accountmanager, strategic planner, creatief (copywriter, art director) mediaplanner, ... Deze sollicitaties en assesments vormen integraal de focus voor Nederlands SPT.

De studenten leren vervolgens, onder intensieve begeleiding van docenten, vanuit de communicatiemix een communicatieplan samen te stellen. Dit plan dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Het pitchproject wordt intensief begeleid door de betrokken vakdocenten : onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie. In het kader van deze begeleiding verzorgen de docenten contacten/workshops met externe specialisten in het betrokken vakdomein. De praktijkoefening pitch is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

“pitch” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van de pitch : onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie.

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%