Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Campagne


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Goovaerts Lutgart
  • Bogaert Renaat
  • Sambaer Els
  • Rochtus Marina
  • Jamaels Inge
  • Verswijvel Saskia
  • Van den Eijnden Geert
  • Missoul Lutgarde
  • Van Espen Nora
  • Tanghe Diederik

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

Portfolio communicatie 1 COM, Onderzoek 1, Marketing, Marketingcommunicatie 1&2, PR en voorlichting 1&2, Interactieve communicatie, Beeld COM, DTP, Audiovisuele vormgeving, Computervaardigheden, Nederlands schrijf –en presentatietechnieken (1&2)

Eindcompetentie

Informatiebeheerder
Voor eindcompetentie A1:
1.1 De student verzamelt de voor de campagne vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)
1.2 De student voert een eerste eenvoudig onderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit .(
1.3 De student interpreteert en beoordeelt vanuit een basiskennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de campagne.
1.4 De student maakt een eerste eenvoudige verwerking van deze gegevens onder begeleiding van een docent naar direct bruikbare informatie voor de campagne. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. SPSS en Powerpoint)

Communicator :
Voor eindcompetentie A2:
2.5 De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij/zijmee omgaat, i.c. de campagneopdrachtgevers en de interne en externe juryleden
2.7 De student neemt constructief deel aan vergaderingen met zijn campagneteam en begeleidende docenten en stelt correcte verslagen hiervan op.
2.9 De student werkt met een campagneteam, dat hij zelf gekozen heeft, samen om de campagne professioneel uit te voeren.
2.10 De student gebruikt grafische en audiovisuele programma’s en wendt ze aan om zelf een eenvoudig communicatiemiddel te produceren
2.12 De student communiceert in het kader van de campagneopdracht beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan een jury samengesteld uit docenten, opdrachtgever en externe specialisten.

Organisator :
3.1 De student plant en organiseert op gepaste manier een communicatiecampagne zodat alle activiteiten stipt, vlot en correct afgehandeld worden
3.2 De student beheert zijn (digitale) agenda en stemt die af op die van anderen in het belang van een zo efficiënt mogelijke planning van de ontwikkeling van een communicatiecampagne
3.3 De student organiseert op gepaste manier vergaderingen, briefings en presentaties in het kader van de campagne-opdracht, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan
3.4 De student oganiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget een campagneproject.

Beleidsadviseur :
4.2 De student geeft de klant/opdrachtgever van het campagneproject advies over het communicatiebeleid (met een volledig uitgewerkt campagneplan)
4.3 De student begroot de communicatiecampagne en –middelen en verantwoordt de toewijzing van budgetten .
4.6 De student voert eenvoudige leidinggevende taken uit : een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen

Kwaliteitsbewaker :
5.2 De student bouwt - in het kader van zijn campagneplan- een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten
5.7 De student vat zelfstandig – onder intensieve begeleiding van de betrokken vakdocenten - de campagneopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak .
5.9 De student schat het belang van geïntegreerde communicatie in, verdedigt het en bewaakt

Inhoud

De studenten leren , onder intensieve begeleiding van docenten, vanuit de communicatiemix een communicatieplan samen te stellen. Dit plan dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever.
Deze opdrachten kunnen zowel uit de PR-, de marketingcommunicatie- als de eventsector komen en van verschillende soorten organisaties : profit-, non-profit-, en overheidsorganisaties.
Het campagneproject verloopt in opeenvolgende fasen : onderzoek, strategie, concept en creatie , mediaplanning en presentatie. De praktijkoefening campagne is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

1ste examenkans : “Campagne” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende fasen van de campagne : onderzoek, strategie, concept en creatie, mediaplanning en presentatie.
2de examenkans : Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%