Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Mediaplanning
Docenten
- Sambaer Els
- Vandermotte Martine
Onderwijsvorm
Begincompetentie
voor excel:
eindtermen van het opleidingsonderdeel computervaardigehden 1 en 2
voor mediaplanning:
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
beroepsrol informatiebeheerder:
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Voor mediaplanning zijn dit competenties 1.1 & 1.4
1. de student kan zelf een mediatactiek uitwerken a.d.h.v. een ranking
2. hiervoor krijgt de student de vereiste gegevens van de lector
3. De student kan met deze gegevens de nuttige dekking, de selectiviteit en de KPD van titels berekenen door toepassing van de correcte formules (= ranking)
4. op basis van deze ranking kan de student een geschikte mediatactiek adviseren.
Voor Excel zijn dit competenties 1.1,1.3,1.4 en 1.5.
1. De student maakt verkoopsprognoses in de toekomst uitgaande van gegevens van vorige perioden.
2. De student maakt een ranking op van welke tijdschriften in aanmerking komen voor een campagne, waarbij de adverteerder slechts over een beperkt budget beschikt.
3. De student bepaalt hoeveel producten een bedrijf moet verkopen om breakeven te draaien
4. De student berekent het aantal benodigde vertegenwoordigers, gegeven het aantal klanten van het bedrijf en de bezoekfrequentie
5. De student stelt het verband visueel voor tussen een aantal vraagdeterminerende factoren en de afzet.
6. De student leidt uit enquête- en marktonderzoekgegevens (cumulatieve) frequentietabellen, percentielwaarden af en stelt deze resultaten in een histogram voor.
7. De student werkt minder gunstige scenario's uit o.m. voor evenementen waarbij verschillende sets van gegevens leiden tot verschillende resultaten.
8. De student maximaliseert met een toegewezen budget het mediabereik en optimaliseert de kosten gegeven een combinatie van variabelen die aan beperkingen onderworpen zijn.
beroepsrol:organisator/coördinator 3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen
beroepsrol organisator/coordinator
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
Voor mediaplanning zijn dit competenties 3.1 & 3.4
1. de student kent de fasen die gevolgd moeten worden bij het opstellen van een mediaplan
2. dit wil zeggen dat een student een mediabriefing kan interpreteren en vertalen in mediadoelstellingen
3. de student kan een geschikte mediastrategie voorstellen en beargumenteren
4. de student kan een mediatactiek adviseren
5. de student kan een eenvoudige evaluatie maken van een mediaplan a.d.h.v. GRP, plankost en kost/GRP
beroepsrol : beleidsadviseur/ondernemer
4.B. Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf..
Voor mediaplanning is dit competentie 4.2
1. de student is in staat advies te geven op het vlak van het te voeren mediabeleid
2. de student kan dit zowel op het vlak van massamedia, nieuwe media als op vlak van creatief mediagebruik
Inhoud
Inhoud
Excel:
Aan de hand van gevalstudies :
1. Via Goalseek zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in één cel mag wijzigen
2. De Rank-functie
3. De Frequency-functie
4. Via Tools Data Analysis een histogram aanmaken
5. De Percentile-functie
6. XY-diagrammen en Trendlines
7. De Forecast-functie
8. De Scenario-manager
9. Via Tools Solver zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in meerdere cellen mag wijzigen
10. Een adverteerder wil een campagne voeren gericht naar een bepaalde doelgroep (vb. Vlaamse, Franstalige jongeren, dames, senioren).
De adverteerder kan kiezen voor een tijdschriftencampagne of voor een krantencampagn.
De adverteerder heeft echter een beperkt budget waardoor slechts 2 titels in aanmerking komen voor de campagne.
Maak een ranking van de titels volgens drie criteria Nuttige dekking (doelgroep), SI (Selectiviteitindex), KPD(kost per duizend) en motiveer uw keuze.
11. De student budgetteert op een gepaste manier een campagne en berekent in een nacalculatie de afwijkingen tussen de begrote en effectieve kost.
Mediaplanning:
1. Wat is mediaplanning ?
2. het proces van mediaplanning : een bespreking van de verschillende fasen in mediaplanning :
- briefing
- het bepalen van de mediadoelgroep en de mediadoelstellingen
- het bepalen van de mediastrategie
- het bepalen van de mediatactiek (titelselectie en inschakelingsvariabelen)
- de evaluatie van een mediaplan
3. het lezen van een CIM-fiche
4. het opstellen van rankings
5. een bespreking van het mediajargon (titelgebonden en campagnegebonden begrippen)
6. mediabasics : Hoe koop ik (massa)mediaruimte ?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans: eerste examenperiode
Mediaplanning: permanente evaluatie (20%) + schriftelijk examen (80%)(in totaal 2/3 van de punten)
Excel: tussentijdse evaluatie (voor 1/3 van de punten)
Tweede examenkans: derde examenperiode
Mediaplanning:schriftelijk examen (voor 2/3 van de punten)
Excel : mondeling examen (voor 1/3 van de punten)
Geïntegreerde evaluatie. Er zijn geen deelopleidingsonderdelen, en er zijn dus evenmin deelvrijstellingen mogelijk. Mediaplanning is een geïntegreerd opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 67% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 14% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 53% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 33% | |