Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Portfolio
Docenten
- Roegiers Godelieve
- Schelkens Stefan
- Sambaer Els
- Missoul Lutgarde
- Vandekerkhof Renaat
- De Wit Helga
- Deraet Linda
- Goovaerts Lutgart
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Noodzakelijke voorkennis: opleidingsonderdelen Communicatiestrategie 1 (Public Relations en Voorlichting & Marketingcommunicatie), Beeld, Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1, Computervaardigheden 1 (Word en Deskresearch)
Eindcompetentie
BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
Als informatiebeheerder kan de student met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt verzamelen (deskresearch), verwerken tot direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar de andere studenten van z’n groep (beheer knipselmap).
Dit wil zeggen dat de student van de Bachelor in Communicatiemanagement:
• de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie); Deze gegevens zijn een verzameling van de verschillende communicatie-uitingen, die weliswaar opgedeeld kunnen worden in PR-uitingen en Marketingcommunicatie-uitingen.
• zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct voor de opdracht bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software.
• de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle groepsleden snel en efficiënt teruggevonden kan worden (archiefbeheer in knipselmap en work-in-progressmap).
• de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar de andere studenten, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan onderkennen en helpen oplossen.
BEROEPSROL: COMMUNICATOR Als communicator kan de student via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren Dit wil zeggen dat de student van de Bachelor in Communicatiemanagement:
• zich in voorkomen, optreden en taalgebruik kan aanpassen aan de omstandigheden en mensen waar hij/zij mee omgaat;
• constructief kan deelnemen aan vergaderingen en/of begeleidingsmomenten;
• de voorbereidende stukken voor de vergadering en/of het begeleidingsmoment kan opstellen, tijdens de vergadering en/of het begeleidingsmoment snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering en/of het begeleidingsmoment kan maken;
• met andere studenten kan samenwerken om de opdracht correct uit te voeren.
BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
Als organisator/coördinator kan de student elke nieuwe opdracht analyseren, planmatig aanpakken en oplossen.
Deze opdrachten kunnen zowel uit de PR-, de Marketingcommunicatie- als de Eventsector komen en van verschillende soorten organisaties: profit, non-profit en overheidsorganisaties.
Hoewel de student een onderscheid moet maken tussen deze sectoren, moet hij tegelijk in zijn/haar analyse de overeenkomsten zien tussen deze domeinen om zo de corporate communication te onderkennen van de opdrachtgever.
Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen voor zichzelf en voor zijn medestudenten. De student kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat.
BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Als kwaliteitsbewaker kan de student instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering en een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn medestudenten.
Dit wil zeggen dat de student van de Bachelor in Communicatiemanagement:
• een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met vakspecifieke inzichten.
• het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen (zelfreflectie).
• zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren, zijn eigen aanpak kan verantwoorden.
• taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.
• in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen.
Inhoud
Letterlijk is een ‘Portfolio’ een verzamelmap waarin studenten een selectie van 'werkstukken' samenbrengen en die voorzien van commentaar (reflectie). Doel van het Portfolio is het vakoverschrijdend praktisch toepassen van de drie opleidingsonderdelen die tijdens het eerste semester in theorie werden aangebracht en geëxamineerd: Communicatiestrategie 1 (Public Relations en Voorlichting & Marketingcommunicatie), Beeld, Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1.
Door sprekers uit het beroepenveld worden een aantal recent gerealiseerde communicatiecampagnes uit de vakgebieden PR, Marketingcommunicatie en Event gepresenteerd. De studenten analyseren onder begeleiding van de lectoren in groepjes van vier de voorgestelde producten en/of organisaties en de gerealiseerde campagnes volgens het stappenplan: 1. Informeren 2. Analyseren 3. Discussiëren en argumenteren 4. Resumeren 5. Standpunt innemen 6. Presenteren (mondeling of schriftelijk). Vanuit de vakgebieden Beeld en SPT worden aanverwante opdrachten geformuleerd op basis van de aangereikte campagnes.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans - tweede examenperiode
Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij proces- en productmatig bewezen heeft dat hij/zij in staat is de geïntegreerde groepsopdrachten van het Portfolio teamgericht uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio' rekening houdend met de creatieve inzet en bijdrage bij de praktische onderdelen, met de deelname aan groepsverplichtingen en het tijdig indienen van werkstukken. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast. Bij de eerste examenkans is het ‘Portfolio’ een groepsopdracht
Tweede examenkans - derde examenperiode
Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij bewezen heeft dat hij/zij in staat is de nieuwe geïntegreerde opdrachten van het Portfolio zelfstandig uit te voeren en te verdedigen. De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio'. Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast. Bij de tweede examenkans is het ‘Portfolio’ een individuele opdracht.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |