Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Beeld
Docenten
- Roegiers Godelieve
- Schelkens Stefan
- Goovaerts Lutgart
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement:
1.1. de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie);
1.4. zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software.
2.A. Als communicator kan de jonge professional via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel (laten) communiceren aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.13. Hij kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
Vertaling van deelcompetenties naar vakinhoud:
- de student verzamelt efficiënt informatie uit relevante beeldgelinkte bronnen, bv. websites over kunst, fotografie of reclame;
- de student analyseert en interpreteert de beeldtaal van diverse bronnen op gestructureerde wijze;
- de student verzamelt gepast beeldmateriaal als voorbeeld van de cursus;
- de student zoekt beeldgelinkte informatie over een opgelegd thema op en presenteert ze aan de klasgroep;
- de student heeft historisch en beeldmatig inzicht in de beeldgeschiedenis en communiceert hierover klaar en duidelijk;
- de student bewaakt met zorg de conceptuele uitvoering, vormgeving en deadlines van de beeldopdrachten;
- de student reflecteert over ethische aspecten rond beeldtaal, zoals beeldvorming en beeldmanipulatie.
Inhoud
Trends en stijlen: invloeden vanuit recente beeldende geschiedenis.
Fotografie: basisbegrippen, techniek en vormelijke toepassingen van de fotografie. Grafische vormgeving: basisbegrippen, techniek en vormelijke toepassing van de grafische vormgeving.
Beeld en maatschappij: invloeden van beeldende media op het maatschappelijk veld. Beperkte praktische toepassing via beeldpas.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | Opdrachten (beeldpas): te respecteren deadlines in de loop van het 1ste semester | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | Nieuwe opdrachten (beeldpas): deadline: mondeling examen |