Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Commercieel management & practicum


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van sales management en commerciële vaardigheden.

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
BM_AC_02.3fNeemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in.Integratieniveau
BM_AC_04.3cFormuleert verbeterpunten.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2.3fBouwt een gestructureerd verslag en/of advies op.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_08.3aVerdiept zich in de situatie van klanten.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_AC_11.3aGaat adequaat om met verscheidenheid binnen de organisatie.Integratieniveau
BM_BFV_01BM_BFV_01 - Betalings-, spaar- en beleggingsproducten: Informeren, advies verlenen, verkopen en beheren.Integratieniveau
BM_BFV_01.3bLicht de prestatie van een beleggingsportfeuille toe, aan de hand van verschillende beoordelingstechnieken.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2aOntwikkelt een distributieplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.2bOntwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.Elementair niveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_07.2bGebruikt de juiste tools voor het budgetbeheer.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07.3aGeeft advies rond prijsbepaling in functie van de marketingstrategie.Integratieniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08.2aHeeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Elementair niveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Integratieniveau
BM_BMA_09.3aBenadert een klant/prospect op een correcte manier.Integratieniveau
BM_BMA_09.3bWerkt een behoeftenanalyse van een klant uit.Integratieniveau
BM_BMA_09.3cOntwikkelt correcte, klantgerichte argumenten en stelt deze voor aan de klant/prospect.Integratieniveau
BM_BMA_09.3dVangt tegenargumenten op en behandelt ze.Integratieniveau
BM_BMA_09.3eRondt een verkoopgesprek af en leidt de klant tot een engagement.Integratieniveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
BM_BMA_10.1aHeeft kennis van het belang van goede klantenrelaties en de verschillende wijzen van klantenbeheer.Elementair niveau
BM_BMA_10.2aHeeft inzicht in beslissingsmodellen van ondernemingen (B-to-B).Doorgroeiniveau
BM_BMA_10.2bVoert een gedegen klantenopvolging/accountmanagement.Doorgroeiniveau
BM_BMA_10.2cPast CRM-procedures toe.Doorgroeiniveau
BM_BMA_10.3aStelt op en definieert een minimale intelligente costumer database.Integratieniveau
BM_BMA_10.3bVoert op basis van klantengegevens eenvoudige CRM-analyses uit en interpreteert ze.Integratieniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Integratieniveau
BM_BMA_11.3dHeeft aandacht voor de culturele verschillen bij zakelijke contacten.Integratieniveau

Inhoud

Hoofdstuk 1: Omgeving en plaats van salesmanagement

Hoofdstuk 2: Salesplanning: strategieën en doelstellingen
Ontwikkelingen in verkoop
Klantenmanagement
De verkoopmanager
Verkoopdoelstellingen en strategieën
Het verkoopplan

Hoofdstuk 3: Salesprognose
Doel en nut van verkoopvoorspellingen
Het voorspellingsproces
Voorspellingsmethoden zonder direct beschikbare kwantitatieve gegevens
Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve gegevens
Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens

Hoofdstuk 4: Salesmanagementinformatie
Informatiebehoeften
Het verkoopinformatiesysteem (VIS)
Het verkoopinformatiesysteem (VIS) en direct marketing
Multimedia en E-commerce
De invoering van informatiesystemen
Keuze en overzicht van automatiseringssoftware

Hoofdstuk 5: Planning van het salesteam
De verkoopstaf
Omvang van de buitendienst
Rayonering
Routering
Klantenacquisitie
Teleselling
De binnendienst

Hoofdstuk 6: Accountmanagement
Het ontstaan van accountmanagement
Customer rating
Invoering van accountmanagement en het aaccountplan
Niveaus van accountmanagement
De plaats van accountmanagement in de onderneming
Accountplanning

Hoofdstuk 7: Beursmanagement
Beurzen in het algemeen
Planning
Uitvoeringsaspecten
Evaluatie en follow-up
Buitenlandse beurzen

Hoofdstuk 8: Bedrijfseconomische aspecten van salesmanagement
Evaluatie van de salesorganisatie
Break-even-pointberekening
Invloed van de prijs
Financiële organisatiecijfers

Hoofdstuk 9: Persoonlijke efficiency en effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke vaardigheden

Hoofdstuk 10: Motivatie van het salesteam
Motivatie in perspectief
De kracht van uw kernkwaliteit
Welke mogelijkheden heeft de salesmanager

Hoofdstuk 11: Leidinggeven aan het salesteam
Leidinggeven
Van een groep een team maken

Hoofdstuk 12: Coaching
Coaching: kunst of kolder
Hoe een goede salesmanager coacht
Specifieke vormen van coaching
Uw eigen ontwikkeling stimuleren
Trainen van verkopers

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Sales Management

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De student moet een commercieel plan kunnen opstellen en verdedigen met correcte argumenten

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Mondelinge gedeelte: groepsopdracht doorheen het jaar aan de hand van in het boek gestelde vragen: met verdediging van deze opdracht tijdens het mondeling examen met nadruk op toepassing van de aangereikte competenties. Schriftelijke gedeelte: focus op kennis.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Mondelinge gedeelte: groepsopdracht doorheen het jaar aan de hand van in het boek gestelde vragen: met verdediging van deze opdracht tijdens het mondeling examen met nadruk op toepassing van de aangereikte competenties. Schriftelijke gedeelte: focus op kennis.