Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Commerciële vaardigheden


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel
  • Van Damme Ann

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2aKan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2iIs zich bewust van specifieke interculturele verschillen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.1aGeeft informatie en kennis door die voor anderen nuttig of belangrijk kan zijn.Elementair niveau
BM_AC_06.2cBiedt hulp aan bij problemen.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_08.2bOnderneemt concrete acties om de problemen of klachten van klanten op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_08.3aVerdiept zich in de situatie van klanten.Integratieniveau
BM_AC_08.3cOnderneemt acties om de dienstverlening aan de klanten te optimaliseren.Integratieniveau
BM_AC_08.3dCommuniceert adequaat met klanten.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_AC_11.3aGaat adequaat om met verscheidenheid binnen de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau

Inhoud

Hoofdstuk 1: Verkopen, een vak apart
Imago verkoopvak
Verkoop in de organisatie
Relatie verkoop/marketing en de relatie verkoop/andere afdelingen
Verkoopstijlen

Hoofdstuk 2: Adres management
Werkinstrumenten van de verkoper
Database management
Prospecteren, hoe?

Hoofdstuk 3: Suspectmanagement
Bronnen voor prospectie
Een mailing vanuit de verkoop
Telefonisch afspraak maken met prospecten
Analyse van de inspanningen

Hoofdstuk 4: Prospectmanagement
Structuur van het verkoopgesprek
De voorbereiding van een acquisitiegesprek
Het bepalen van de klantvraag
Hoe de klanten overtuigen – argumenten
Opbouw van een verkoopargumentarium
Het belang van beelden

Hoofdstuk 5: Klantenmanagement
Klantentypologieën
Klantgericht denken en handelen
Empathie
Klachtenbehandeling door verkopers
Accountmanagement

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Operationele verkoop

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans - eerste examenperiode (voor BFV)
Eerste examenkans - tweede examenperiode (voor BLM)
1. Telefoongesprek – maken van een afspraak bij een prospect
2. Opstellen en uiteenzetten (tijdens mondeling examen) van een verkoopbrochure (individueel)
3. Een verkoopgesprek voeren
4. Examen – schriftelijk (multiple choice + invulvragen)

Tweede examenkans - derde examenperiode:
1. Telefoongesprek – maken van een afspraak bij een prospect
2. Opstellen en uiteenzetten (tijdens mondeling examen) van een verkoopbrochure (individueel)
3. Een verkoopgesprek voeren
4. Examen – schriftelijk (multiple choice + invulvragen)

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%