Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Consumentenmarketing


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Principes van marketing (1 BM)
Consumentengedrag (1 BM)

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2dWeegt alternatieven tegenover elkaar af.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2cKent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2dBesteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethodes onder de knie te krijgen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2eGeeft beroepsgerelateerde instructies.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2fBegrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2gBegrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2hNotuleert bij vergaderingen/teamoverleg rond vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2iIs zich bewust van specifieke interculturele verschillen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.2cBiedt hulp aan bij problemen.Doorgroeiniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2aStelt een haalbare (project)planning op.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2bOrganiseert een werkoverleg/vergadering, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2cZorgt voor een goede afstemming tussen de verschillende taken die door het team worden opgenomen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.2aHeeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag (B-to-C en B-to-B).Doorgroeiniveau
BM_BMA_01.3aAnalyseert consumentenreacties op marketingstimuli.Integratieniveau
BM_BMA_01.3bReflecteert op aankoopgedrag van consumenten.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.2aOntwikkelt een product- en dienstenplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.2bKiest de juiste tools voor het beheren van product- en dienstenplannen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.2cGebruikt gepaste tools voor de kwaliteitsbeheersing bij diensten.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2aOntwikkelt een distributieplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2bGebruikt de juiste tools voor het beheren van distributieplannen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08.2aHeeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Doorgroeiniveau

Inhoud

CONSUMENTENGEDRAG.
KERNSTRATEGIE: SEGMENTATIE EN POSITIONERING.
PRODUCT- en MERKENSTRATEGIE.
PRIJSBELEID.
DISTRIBUTIEBELEID.

INTERNATIONALE MARKETING.
STRATEGISCHE PLANNING.
ONTWIKKELING VAN EEN MARKETINGPLAN.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Principes van Marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% opdrachten in te dienen op een vastgelegde datum, vóór het examen.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%