Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Asian business topics


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Lenaerts Dirk

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van China Vandaag

Eindcompetentie

BM_BIO_01BM_BIO_01. Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving.Integratieniveau
BM_BIO_01.1aErkent in een veranderende samenleving te leven.Elementair niveau
BM_BIO_01.1bKent de stereotype beelden van andere culturen.Elementair niveau
BM_BIO_01.1cHerkent misverstanden en conflicten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond.Elementair niveau
BM_BIO_01.1dDoet bij individuele situaties een extra inspanning om tot een oplossing te komen bij misverstanden en conflicten.Elementair niveau
BM_BIO_01.1eHerkent een cultuurshock bij contact met een andere cultuur.Elementair niveau
BM_BIO_01.2aStaat open voor de samenleving waarin hij/zij leeft.Doorgroeiniveau
BM_BIO_01.2bBegrijpt de oorsprong van stereotype beelden van andere culturen.Doorgroeiniveau
BM_BIO_01.2cBegrijpt de oorsprong van misverstanden en conflcten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond.Doorgroeiniveau
BM_BIO_01.2dDoet extra inspanningen om tot een oplossing te komen bij misverstanden en conflicten.Doorgroeiniveau
BM_BIO_01.2eGaat om met de problemen van een cultuurshock.Doorgroeiniveau
BM_BIO_01.3aIs zich bewust van en staat kritisch tegenover de samenleving waarin hij/zij leeft.Integratieniveau
BM_BIO_01.3bDoorprikt de stereotype beelden van een andere cultuur.Integratieniveau
BM_BIO_01.3cVoorkomt misverstanden en conflicten.Integratieniveau
BM_BIO_01.3dLevert inspanningen om met mensen uit andere culturen of met een ander culturele achtergrond samen te leven en te werken.Integratieniveau
BM_BIO_02BM_BIO_02. De markt analyseren en interpreteren.Elementair niveau
BM_BIO_02.1bHeeft basiskennis van de recente tendensen van de Chinese markt.Elementair niveau
BM_BIO_03BM_BIO_03. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Elementair niveau
BM_BIO_03.1cGaat de omstandigheden na waarin buitenlandse bedrijven opereren in China via door desk research verzamelde gegevens.Elementair niveau
BM_BIO_04BM_BIO_04. Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BIO_04.2bWendt kwaliteitsbeheersing bij productie en diensten aan.Doorgroeiniveau
BM_BIO_08BM_BIO_08. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_08.1bSitueert de belangrijkste steden, industriegebieden en infrastructuurvoorzieningen binnen Azië/China.Elementair niveau
BM_BIO_08.3cZoekt op en begrijpt reglementeringen voor verschillende Aziatische/Chinese transportmogelijkheden.Integratieniveau
BM_BIO_08.3dHoudt rekening met deze reglementeringen.Integratieniveau
BM_BIO_08.3eVolgt tendensen op de (Aziatisch/Chinese) transportmarkt.Integratieniveau
BM_BIO_11BM_BIO_11. Commercieel beleid voeren.Doorgroeiniveau
BM_BIO_11.2dHeeft aandacht voor culturele verschillen in zakelijke contacten.Doorgroeiniveau
BM_BIO_12BM_BIO_12. Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binneneen internationale/interculturele context, focus China.Integratieniveau
BM_BIO_12.1bHeeft basiskennis van de Aziatisch/Chrinese HR-politiek.Elementair niveau
BM_BIO_12.2bAnalyseert en interpreteert van gegevens en informatie rond de Aziatische/Chinese HR-politiek.Doorgroeiniveau
BM_BIO_12.2cFormuleert aanbevelingen voor inkomende expats uit Azië/Chrina.Doorgroeiniveau
BM_BIO_12.3cFormuleert advies bij het afsluiten van handelstransacties.Integratieniveau
BM_BIO_12.3dFormuleert aanbevelingen voor een HR-beleid in Azië/China op basis van de verzamelde gegevens rond de Aziatische/Chinese HR-politiek.Integratieniveau
BM_BIO_12.3eDraagt bij tot het formuleren van een oplossing bij problemen van juridische aard.Integratieniveau

Inhoud

- Zakelijke gedragscode: wat moet je weten over de Aziatische en meer bepaald de Chinese cultuur om zaken te kunnen doen met/in Azië/China;
- HR-problematiek in Chinese bedrijven (door culturele verschillen)
- Waarmee rekening houden als je een bedrijf in Azië/China opstart?
- Logistiek en infrastructuur: kennismaking met de logistieke infrastructuur in China
- Consumentengedrag van de Aziaten /Chinezen: wat zijn de actuele trends, waar zijn Aziatische/Chinese consumenten gevoelig voor, wat zijn hun behoeften
- Communicatie, PR en de media in China: inleiding tot de problematiek van communicatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • De essentie van China - communicatie, cultuur en commitment

Evaluatie

Eerste examenkans - Tweede examenperiode
40 % opdrachten
60 % mondeling examen

Tweede examenkans - Derde examenperiode
30 % opdrachten
70 % mondeling examen

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%