Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marketingcommunicatie


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Bedrijfsmanagement

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2dWeegt alternatieven tegenover elkaar af.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
BM_AC_02.3eBetreft mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.Integratieniveau
BM_AC_02.3fNeemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in.Integratieniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_06.2aStelt een geïntegreerd communicatieplan op (inclusief mediaplan).Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.2bOntwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.3aWerkt en voert een geïntegreerde communicatiestrategie uit, in samenwerking met reclamebureaus.Integratieniveau
BM_BMA_06.3bBeoordeelt kritisch de communicatietools en de communicatiemix.Integratieniveau

Inhoud

Het vak “Marketing Communicatie” omvat een volledig overzicht van de fundamenten, technieken en toepassingen van Marketing Communicatie. De inhoud van het vak is als volgt opgevat:
• Introductie : geïntegreerde communicatie & merkenbeleid
• Hoe werkt communicatie ? Een kritische analyse van verschillende theoretische modellen.
• Het opstellen van een Marketing Communicatie plan:
• Marcom doelgroepen bepalen
• Marcom doelstellingen bepalen
• 0pstellen van een Marcom budget
• Het samenstellen van de Marcom mix:
* Reclame & Mediaplanning
* Reclame onderzoek
* Public Relations
* Sponsoring
* Verkoopspromoties
* Direct Marketing
* Winkelcommunicatie
* Vakbeurzen
* Persoonlijke verkoop
* E-communicatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Marketingcommunicatie

Evaluatie

1e examenkans: De exacte modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten worden door de docent via een apart briefingdocument aan de student overhandigd tijdens het academiejaar.
Van de studenten wordt ook een actieve deelname aan het congres van "Stichting Marketing" verwacht.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%