Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Frans 3 (BAF)
Docenten
- Van Damme Maria
- Vermeylen Marguerite
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Frans 1 & 2
Eindcompetentie
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1.1c | Wisselt de meest voorkomende informatie, ook over cijfers, data en prijzen, uit. | Elementair niveau |
BM_AC_05.1.1f | Begrijpt eenvoudige (beroepsgerelateerde) instructies in duidelijk gesproken standaardtaal. | Elementair niveau |
BM_AC_05.1.2a | Kan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1.2c | Wisselt eenvoudige informatie uit in face-to-facesituaties met klanten of telefonisch. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.1e | Maakt zich de basismorfologie en basisgrammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, eigen. | Elementair niveau |
BM_AC_05.2.2a | Begrijpt de informatie van standaardbrieven/e-mails en memo's met zakelijke inhoud. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.2c | Stelt met behulp van een woordenboek brieven en e-mails op rond de meest voorkomende zaken in de dagelijkse beroepspraktijk, in formele en informele taal. | Doorgroeiniveau |
Inhoud
Via een geïntegreerde methode komen de 5 competenties volgens het Europees referentiekader niveau A2/B1 aan bod.
De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via "Vocabulaire progressif du français des affaires".
De basisgrammatica wordt herhaald aan de hand van het zelfstudiepakket "Explio grammatica 3" (on line-oefeningen).
Op Toledo en in de cursus worden oefeningen en teksten aangeboden om de leesvaardigheid van beroepsgerichte documenten te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter te leren begrijpen.
Een uitwisselingsproject met Franstalige studenten beoogt de mondelinge taalvaardigheid te verbeteren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Objectif express 2 - cahier d'activités
- Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het schriftelijke examen telt voor 40% van het eindtotaal en test de luistervaardigheid, de kennis van de grammatica & de basiswoordenschat en de schriftelijke vaardigheid (zakelijke brief of e-mail opstellen).
Het mondelinge examen telt voor 40% van het eindtotaal en test of de zakelijke woordenschat volledig geassimileerd is en of de student professioneel en vlot communiceert in een beroepscontext.
Het zelfstudiepakket "Explio grammatica 3" telt mee voor 10% van het eindtotaal.
De taken die de studenten regelmatig moeten voorbereiden (controle via signataire) tellen eveneens mee voor 10%.
Extra evaluatievoorwaarde: geen ongewettigde afwezigheid tijdens uitwisselingsproject.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 10% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 10% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | |