Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Principes van marketing


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
BM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_02.1aHerkent het type vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.1bVerzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_04.1aHeeft basiskennis van productontwikkeling en productlevenscyclusstrategieën en procesbeheersing van diensten.Elementair niveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_05.1aHeeft basiskennis van algemene distributiesystemen.Elementair niveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_06.1aHeeft basiskennis van algemene communciatieprincipes en communicatietheorieën, zowel bij off-line als bij on-line communicatie.Elementair niveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_07.1aHeeft basiskennis van prijsmethode en prijsstrategieën.Elementair niveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_08.1aHeeft basisinzicht in de interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Elementair niveau

Inhoud

De cursus is een inleiding tot het brede domein van de marketing. We kaderen de diverse marketing mix instrumenten (prijs, product, promotie en distributie) waarover de marketeer kan beschikken tegen de achtergrond van de kennis over de klant, de omgeving, en de concurrentie. We bespreken de rol en het belang van de diverse maketing mix instrumenten in het marketingbeleid.

Inhoud
1. Wat is marketing?
2. Ontwikkelen van een marketingstrategie
3. Het koopgedrag van de klant
4. Marktsegmentatie en doelgroepkeuze
5. Productbeleid
6. Marketingcommunicatiebeleid
7. Prijsbeleid
8. Distributiebeleid
9. Marketingplanning

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Inleiding tot de marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans: tussentijdse evaluatie: de studenten voeren in teamverband, tijdens het jaar een syntheseopdracht uit waarbij de theorie getoetst wordt aan de praktijk. Aan het einde van het academiejaar wordt het resultaat voorgesteld aan de klasgenoten in de vorm van een mondelinge presentatie. Na de presentatie wordt zowel groepsgewijs als individueel feed-back gegeven.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen75%