Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Consumentengedrag


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Principes van marketing

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
BM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_02.1aHerkent het type vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.1bVerzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.1aHeeft basiskennis van psychologische modellen en consumentengedrag (B-to-C).Elementair niveau
BM_BMA_01.2aHeeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag (B-to-C en B-to-B).Doorgroeiniveau
BM_BMA_01.3aAnalyseert consumentenreacties op marketingstimuli.Integratieniveau

Inhoud

DEEL 1. Consumentengedrag : introductie en afbakening
DEEL 2. De consument als individu.
De psychologische benadering van de consument.
Persoonlijkheid - levensstijl - motivatie - verwerken van informatie - leren - attitude
DEEL 3. De consument als lid van een groep.
De individuele consument wordt in verschillende groepen geplaatst. Sociale psychologie.
Invloeden van het gezin - vrienden - ... op het gedrag van de consument.
DEEL 4. De consument als lid van de maatschappij.
Hoe wordt de consument beïnvloed door zijn omgeving? Sociologie. Cultuur - trends.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Consumentengedrag als basis

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%