Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Communicatievaardigheden 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Swiggers Patricia
  • Mees Celine
  • Verbruggen Jan

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Nederlands secundair onderwijs

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2fBegrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3hBegrijpt details bij briefing rond projecten.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2aBegrijpt de informatie van standaardbrieven/e-mails en memo's met zakelijke inhoud.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2bVindt de belangrijskte punten uit langere teksten over maatschappelijke en zakelijke onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante, gestructureerde taal.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2dStelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2eMaakt zich de morfologie en grammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, verder eigen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau

Inhoud

-Spelling, zinsbouw en stijl
problemen remediëren d.m.v. zelfstudiepakket, oefeningen én feedback op door de student opgemaakte teksten;
-Woordenschat
woordenschat uitbreiden d.m.v. (schrijf)oefeningen;
-Tekstopmaak
aanreiken van technieken rond het redigeren van (zakelijke) teksten waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig maar ook in teamverband verzamelt om het daarna in een vlotte, foutloze tekst te gieten;
-Presentaties
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een presentatie;
een aantal presentaties voorbereiden en uitvoeren
-Vergadertechnieken
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een werkvergadering;
-Leesopdracht
doornemen van literatuur omtrent algemeen economische thema's



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

1ste examenkans - 1ste of 2de examenperiode (sommige groepen hebben dit opleidingsonderdeel in het eerste semester, andere hebben het in het tweede semester)
extra evaluatievoorwaarde: als 1 van de onderdelen niet wordt afgelegd, krijgt de student op dat onderdeel een 0 als score én worden de punten behaald op de andere onderdelen gehalveerd; als 2 van de onderdelen niet worden afgelegd, krijgt de student een 0 als score op alle onderdelen van de tussentijdse evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40% onderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60% onderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40% onderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces)
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60% onderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60% onderdelen: spelling – zinsbouw – woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40% nieuwe presentatie uitwerken