Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Communicatievaardigheden 1
Docenten
- Swiggers Patricia
- Mees Celine
- Verbruggen Jan
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen Nederlands secundair onderwijs
Eindcompetentie
BM_AC_0.1.3b | Gebruikt beroepsspecifieke woordenschat. | Integratieniveau |
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_01.1a | Werkt volgens geldende principes. | Elementair niveau |
BM_AC_01.2b | Controleert het eigen werk. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04.2a | Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04.2b | Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1.2d | Geeft aan de hand van slides een korte presentatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1.2f | Begrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1.3a | Past de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag). | Integratieniveau |
BM_AC_05.1.3d | Formuleert een boodschap logisch en gestructureerd. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1.3h | Begrijpt details bij briefing rond projecten. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.2a | Begrijpt de informatie van standaardbrieven/e-mails en memo's met zakelijke inhoud. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.2b | Vindt de belangrijskte punten uit langere teksten over maatschappelijke en zakelijke onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante, gestructureerde taal. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.2d | Stelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2.2e | Maakt zich de morfologie en grammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, verder eigen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06.2a | Pleegt overleg. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06.2b | Steunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
Inhoud
-Spelling, zinsbouw en stijl
problemen remediëren d.m.v. zelfstudiepakket, oefeningen én feedback op door de student opgemaakte teksten;
-Woordenschat
woordenschat uitbreiden d.m.v. (schrijf)oefeningen;
-Tekstopmaak
aanreiken van technieken rond het redigeren van (zakelijke) teksten waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig maar ook in teamverband verzamelt om het daarna in een vlotte, foutloze tekst te gieten;
-Presentaties
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een presentatie;
een aantal presentaties voorbereiden en uitvoeren
-Vergadertechnieken
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een werkvergadering;
-Leesopdracht
doornemen van literatuur omtrent algemeen economische thema's
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
1ste examenkans - 1ste of 2de examenperiode (sommige groepen hebben dit opleidingsonderdeel in het eerste semester, andere hebben het in het tweede semester)
extra evaluatievoorwaarde: als 1 van de onderdelen niet wordt afgelegd, krijgt de student op dat onderdeel een 0 als score én worden de punten behaald op de andere onderdelen gehalveerd; als 2 van de onderdelen niet worden afgelegd, krijgt de student een 0 als score op alle onderdelen van de tussentijdse evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | onderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | onderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | onderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces) |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | onderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | onderdelen: spelling – zinsbouw – woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | nieuwe presentatie uitwerken |