Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
Stage
Docenten
- Sorel Christine
- De Vuysere Sylvie
- Duces Chantal
- Vandeweyer Dirk
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties bachelor in verpleegkunde
Eindcompetentie
In de stage moeten alle kerncompetenties, inclusief deelcompetenties, bereikt worden op het niveau van de kritisch zieke patiënt op spoedgevallen en intensieve zorgen
De student zal tijdens de stages de theoretische kennis kunnen toepassen in de praktijk en specifieke hoogtechnologische verpleegtechnische handelingen verder inoefenen. De student zal, onder supervisie, de verantwoordelijkheid opnemen voor 1 of meerdere zorgvragers, in al zijn facetten.
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Inhoud
- 200 uren stage op spoedgevallen
- 200 uren stage op intensieve zorgen
- 50 uren stage naar keuze op een afdeling gelinkt aan spoedgevallen of intensieve zorgen, in een ziekenhuis dat niet het ziekenhuis van tewerkstelling is
- per stage van 200 uren worden 2 stageverslagen opgemaakt
- voor de 50 uren stage wordt een stageverslag gemaakt
Indien door ziekte of andere gewettigde afwezigheid 10 % van de stage werd gemist, moeten stage-uren worden ingehaald.
Meer informatie over de stage kan je terugvinden in de bundel 'toelichting stage'
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Aan de hand van doelstellingen, begeleiding met feedback, tussentijdse evaluaties, ... wordt op het einde van de stageperiode een eindevaluatiefiche opgemaakt door de dienst. Er gebeurt tevens een beoordeling van het stageverslag.
De student moet op beide onderdelen (stagepraktijk-stageverslaggeving) minimum 10/20 hebben om geslaagd te zijn.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |