Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Verpleegkundig management en regelgeving


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vanhelleputte Philine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:
- Inleiding in de verpleegkunde (2 brug)
- Theorie van de verpleegkunde (3 brug)

Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
05. verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
06. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van
gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

Terwijl de student zich in de andere opleidingsonderdelen voornamelijk concentreert op de ‘patiënt’ in al zijn dimensies, wordt hij/zij in dit opleidingsonderdeel even weggelokt van dat plekje naast het bed en wordt de hele patiëntenzorg eens van op een afstand bekeken.
Wat is er allemaal nodig om een kwalitatief goede zorg te kunnen bieden aan patiënten? Hoe organiseren de gezondheidsinstellingen zich om dit te kunnen waarmaken? Met welke factoren en instanties moeten zij bij hun beleidsvoering rekening houden? Enz. Allemaal vragen waaruit blijkt dat gezondheidsinstellingen evenals bedrijven echte organisaties zijn en dat die nood hebben aan een goed management.
De bedoeling van dit opleidingsonderdeel is dat de student zicht krijgt in wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt om de patiënten goed te kunnen verzorgen. Dat inzicht toont de student de beperkingen, maar ook de vele mogelijkheden bij het streven naar een optimale patiëntenzorg. Dat inzicht is voor een toekomstige bachelor in de verpleegkunde onontbeerlijk in een tijd waar meer en meer verpleegkundigen een coördinerende en delegerende rol toebedeeld krijgen.

Volgende onderwerpen komen aan bod : organisatiestructuren, soorten management
en missie, basisconcepten van de gezondheidseconomie, MVG, integratie van klinische zorg en management, klinische paden, functiedifferentiatie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%