Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Scriptie geriatrische verpleegkunde


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Smeulders Maria

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen
- Inleiding in de verpleegkunde (2 brug)
- Theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek (3 brug)

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en vpl. zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt rapporteren

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relatie opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

In onze opleiding kiezen we er voor om het “eindwerk” of de “scriptie” de vorm te geven van een “nursingstudie”. Het gaat dus om een praktijkstudie of een werk over een probleem dat aansluit bij je werkveld. Vertrekpunt van de scriptie is dus je eigen concrete praktijkervaring. Het kan niet de bedoeling zijn dat je een louter theoretisch werk maakt.

Hierbij stellen we twee doelstellingen voorop:
1. Ten eerste is het de bedoeling om zelfstandig een verpleegplan uit te werken in functie van een bepaalde patiëntenproblematiek.
2. Daarnaast wordt er ook verwacht om de praktijkervaring theoretisch te onderbouwen en uit te diepen, zowel verpleegkundig, medisch als psycho-sociaal. Nadruk daarbij zou moeten liggen op het toepassen van recente inzichten uit verpleegkundige (wetenschappelijke) literatuur.

De scriptie is dus meer dan een wat meer uitgewerkt observatieverslag. Essentieel is het zoeken naar integratie tussen praktijkervaringen en theoretische inzichten. Dit veronderstelt van de student ‘zelfstandig, patiënt- en probleemgericht’ leren werken.

Dit betekent dat de student voor het tot stand brengen van dit werk allerlei vaardigheden nodig heeft: observeren, planning opstellen en opvolgen, verdieping vanuit theoretische achtergronden, reflectie over eigen functioneren, rapporteren, enz. Deze scriptie evalueert dus niet zozeer het concreet verpleegkundig handelen, maar wel het verpleegkundig denken en reflecteren.

De richtlijnen voor het uitwerken van de scriptie kunnen geraadpleegd worden in de scriptiebundel.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Richtlijnen inzake evaluatie kan de student raadplegen in de scriptiebundel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%