Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Ziekenhuisverpleegkunde 2
Docenten
- Rensen Soraya
- Sorel Christine
- De Wachter Peter
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
Begincompetentie
De student bezit de eindcompetenties zoals deze beschreven staan bij het het opleidingsonderdeel 'ziekenhuisverpleegkunde' van het 2e programmajaar van de brugopleiding.
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- De student kan de eigen houding en handelingen verantwoorden tav een verpleegkundig team.
- De student kan eigen houdingen en handeling spontaan bijsturen
- De student kan in alle omstandigheden stipt en nauwkeurig handelen in functie van het welzijn van de cliënt
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
- de student kan het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties met theoretische van verpleegkunde, pathologie, en humane wetenschappen
- De student beoordeelt kritisch de grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen en kan er de juiste conclusies uit trekken.
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- De student kan correcte en relevante informatie aan de familie
- De student handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes
- De student past de procedures en protocollen strikten ddordacht toe in complexe situaties
- De student voert de verpleegkundige zorg correct en handig uit in complexe situaties
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- De student kan de zorg evalueren op basis van de verpleegkundige basisprincipes in complexe situaties
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
De verpleegkundige als ORGANISATOR en COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
14. De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau
- de student kan gepast overleggen met de betrokken zorgverleners
Inhoud
Binnen het opleidingsonderdeel verpleegkunde wordt dieper ingegaan op de problematiek van de ziekenhuispatiënt in eerder acute en complexe zorgverlening.
In deze cursus komt aan bod:
I) Intensieve zorgen (S. Rensen/C.Sorel)
- Spoedgevallenzorg
- Benadering van een patiënt in een levensbedreigende situatie
- Aandacht voor hemodynamische bewaking en drukmeting.
- Kunstmatige ventilatie
- Shock
- Pacemaker
- Tracheotomie - tracheostomie / Laryngectomie
- Hemodialyse & peritoneale dialyse.
- De comateuze patiënt.
- Thoraxdrainage
- Isolatiemaatregelen bij kinderen
II) Chronische wondzorg (S. Rensen)
- Wondzorg: korte herhaling basiswondzorg
- Ontstaan, preventie en behandeling van decubitus
- Principes van wondbedpreparatie ter behandeling van chronische wonden
- Verschillende verbandmaterialen die ter op de markt ter beschikking zijn: hun werking,toepassingsgebied, eigenschappen
- Ontstaan, preventie en behandeling van de diabetische voet
- Het werkingsmechanisme en de toepassing van larventherapie kennen
- Het werkingsmechanisme en de toepassing van VAC-therapie kennen
- Het ontstaan, preventie en behandeling van het ulcus cruris kennen
- HEt ontstaan en de behandeling van skin tears kennen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |