Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Stages en praktijkreflectie 5 - psychiatrische verpleegkunde


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Potters Steve
  • Hoing Christine

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Voorlichtingsmethodiek en groepsfunctioneren derde jaar brugopleiding als basis om deze opdracht uit te werkenn

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid
Student geeft eigen werkpunten aan vanuit een kritisch reflecteren over zijn eigen functioneren
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel
Student is in staat om binnen een team actief te luisteren en de inhoud van het gesprek te richten op het gespreksdoel

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De student identificeert gezondheidsrisico's bij cliënten of cliëntengroepen.
De student geeft aan waarmee verpleegkundigen dienen rekening te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw.
De student beoordelt voorlichtingsmaterialen uit de praktijk en kijkt kritisch naar de procedures/gewoonten in verband met gezondheids- en patiëntenvoorlichting op de stagedienst.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Vanuit een aantal theoretische kaders kan de student kritisch reflecteren over de kwaliteit van het relationele verpleegkundige handelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
De student geeft op een gepaste manier feedback
Student kan leersituatie kiezen die aansluit bij de competenties en leerstijl van de medestudent en hem laten reflecteren over zijn handelen en attitudes.

17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
Student kan overleggen, informatie uitwisselen, besluiten toepassen en conflicten helpen oplossen binnen teamvergaderingen.

Inhoud

Voorlichtingsmethodiek (3 STP)
Doel van deze reflectieopdracht is de theorie en de begrippen uit de lessen voorlichtingsmethodiek om te zetten naar de dagdagelijkse praktijk. De student maakt twee deelopdrachten waarbij hij/zij even stilstaat bij enkele aspecten van de gezondheidsvoorlichting en de theorie van gedragsverandering.

Groepsfunctioneren (3 STP)
In deze opdracht dient de student een kritisch verslag te maken over zijn eigen teamcultuur, een teamvergadering en/of een begeleidingsgesprek, zodat hij leert om praktijksituaties kritisch te benaderen vanuit een aantal theoretische concepten en inzichten uit de cursus 'groepsfunctioneren'.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

opdracht groepsfunctioneren

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
opdracht voorlichtingsmethodiek
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (opdracht voorlichtingsmethodiek en opdracht groepsfunctioneren) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

    opdracht voorlichtingsmethodiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    opdracht groepsfunctioneren
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%