Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Ziekenhuisverpleegkunde 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Camp Nathalie

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding


Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
- de student haalt alle relevante gegevens uit het patiëntendossier, overdrachten en teambesprekingen
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
- de student kan de samenhang tussen de verpleegproblemen en verpleegdiagnoses in matig complexe zorgsituaties identificeren
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
- de student kan haalbare en concrete doelstellingen op korte en lange termijn in matig complexe zorgsituaties bepalen
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
- de student kan de aanwezige gezondheidsrisico's bespreken met cliënten
- hij/zij evalueert of de cliënt inzicht heeft in zijn gezondheidsrisico's

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
- de student herkent de systemen van de verpleegkundige zorgorganisatie

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
- de student analyseert het eigen verpleegkundig handelen in functie van de kwaliteitscriteria
- de student neemt een gefundeerd standpunt in rond de vernieuwing in de verpleegkunde


Inhoud

Binnen het opleidingsonderdeel ziekenhuisverpleegkunde wordt specifiek aandacht besteed aan de zorgverlening, behandeling en verpleegkundige diagnosestelling van de ziekenhuis-patiënt.
Psychologische en sociale begeleiding van de patiënt en zijn omgeving en gevoeligheid voor ethische aspecten spelen een grote rol in de patiëntenbenadering.


Overzicht van de besproken thema's:

- Intestinale stomazorg: In deze cursus gaan we verder in op de soorten intestinale stoma’s, pre- en postoperatieve maatregelen en het psychosociale aspect.

- Verpleegkundige zorg bij urologische aandoeningen en ingrepen: Urologie is een tak van de geneeskunde die zich bezighoudt met stoornissen betreffende de urinewegen in ruime zin. In deze cursus worden de onderzoeksmethoden binnen de urologie toegelicht, evenals prostaatpathologie en de verpleegkundige benadering bij urologische ingrepen. Tenslotte worden de urineweginfecties, urologische tumoren en de suprapubische sonde besproken.

- Verpleging en begeleiding van vrouwen met borstkanker: Dit deel van de cursus belicht de mogelijke aandoeningen aan de borst ten gevolge van een goed- of kwaadaardige tumor. We bespreken de verschillende soorten, de epidemiologie, prevalentie en de behandelingswijzen.

- Zorg rond brandwondenpatiënten: In deze cursus bekijken we voornamelijk oorzaken, behandelingswijzen en de weg naar fysiek en psychologisch herstel nadat een patiënt het slachtoffer werd van brandwonden.

- Informeren van patiënten voor bedreigende onderzoeken: Om goed te kunnen informeren, dient iedereen die deze taak toegewezen krijgt, in de eerste plaats te weten wie “de mens” is waarmee hij praat en hoe hij die best kan benaderen om een boodschap te laten doordringen. En daarover gaat het in deze cursus. De communicatie van informatie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%